مهاجرت

نوشتن رزومه برای مهاجرت

رزومه برای مهاجرت

اهمیت رزومه برای مهاجرت بسیار زیاد است. شاید از نظر بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی و یا مهاجرت کاری، نحوه نوشتن رزومه برای مهاجرت اهمیت چندانی نداشته باشد، اما باید بدانید که داشتن یک CV اصولی و مطابق با سلیقه مخاطبتان تاثیر بسیار زیادی در نتیجه اپلای شما خواهد گذاشت. جالب است بدانید که طراحی و نگارش رزومه برای مهاجرت تحصیلی با کاری متفاوت است. همچنین رزومه برای هر کشور باید مختص خود آن کشور طراحی و نوشته شود. در این مقاله با هم به بایدها و نبایدها در نگارش رزومه برای مهاجرت خواهیم پرداخت. با فیدس همراه شوید.

پادکست رزومه برای مهاجرت

رزومه چیست؟

رزومه یا به اختصار CV سندی است که در آن تجربه‌های کاری، تحصیلات، توانایی، مهارت‌ها و دستاوردهای خود را فهرست می‌کنید. رزومه‌ها از چند قسمت مهم تشکیل می‌شوند:

اطلاعات هویتی و ارتباطی، سوابق تحصیلی، مهارت‌ها مانند مهارت‌های تخصصی، مهارت زبان و…، سوابق شغلی و مسئولیت‌ها، افتخارات و دستاوردها، علاقه‌مندی‌ها و …

رزومه‌ها به دو دسته کلی کاری و تحصیلی تقسیم می‌شوند که در هر دوی آن‌ها تمام قسمت‌های بالا باید درج شوند. تفاوت عمده آن‌ها در نحوه و ترتیب نگارش است. چنانچه رزومه شما تحصیلی است، ابتدا باید به مدارک تحصیلی و دستاوردهای علمی خود اشاره کنید و سپس چنانچه سوابق کارآموزی یا کاری دارید، به رزومه اضافه کنید. همچنین اگر رزومه شما کاری است، بهتر است ابتدا سوابق و مسئولیت‌های شغلی خود را بنویسید و در ادامه به بیان سوابق تحصیلی و دستاوردهای علمی خود بپردازید.

تهیه رزومه برای مهاجرت

آموزش رزومه نویسی

حال که با CV و انواع آن آشنا شدید، وقت آن است که نکات مهم نوشتن رزومه را بیاموزید. به یاد داشته باشید که تنها رعایت این نکات کافی نیست؛ بلکه داشتن خلاقیت نیز یکی از مهم‌ترین بایدهای نوشتن یک رزومه خوب برای مهاجرت است. نکات مهم برای نوشتن رزومه مهاجرتی شامل وارد زیر است:

مطابق استانداردهای مخاطب بنویسید.

قبل از هر کاری برای نگارش رزومه باید استانداردهای مخاطب آن را رعایت کنید. برای این کار باید به وب سایت یا سایر منابع مخاطب مراجعه کنید و در صورت داشتن استانداردهای مشخص و یا الگوهای از پیش تعیین شده از آن‌ها برای رزومه خود بهره ببرید.

قدرت کلمات را دست کم نگیرید.

در نگارش رزومه خود از کلمات و عبارات قوی و تاثیرگذار استفاده کنید. با این کار حس حرفه‌ای بودن را به خواننده القا خواهید کرد.

مختصر و مفید بنویسید.

از توضیحات اضافی در رزومه خود پرهیز کنید. رزومه باید به گونه‌ای نوشته شود که خواننده در یک نگاه اجمالی به یک نتیجه کلی از شما و سوابقتان دست یابد.

زیبایی در سادگیست!

ظاهر رزومه شما خصوصا هنگامی که مخاطبتان الگو یا فرمت خاصی ندارد، بسیار حائز اهمیت است. با استفاده از طرح‌ها و فونت‌های ساده و جذاب می‌توانید توجه مخاطب را به رزومه خود جلب کنید.

فعالیت‌های فوق برنامه را دست کم نگیرید.

چنانچه سابقه کار داوطلبانه، فعالیت‌های اجتماعی یا پروژه‌های شخصی دارید، حتما آن‌ها را در رزومه خود بنویسید. با این کار خود را شخصی پرانرژی، فعال و مسئولیت‌پذیر معرفی می‌کنید.

دبل چک کنید.

چنانچه سابقه کار داوطلبانه، فعالیت‌های اجتماعی یا پروژه‌های شخصی دارید، حتما آن‌ها را در رزومه خود بنویسید. با این کار خود را شخصی پرانرژی، فعال و مسئولیت‌پذیر معرفی می‌کنید.

همواره به روز باشید.

رزومه شما باید همواره جدید و به روز باشد. همیشه آخرین تغییرات در سوابق خود را به رزومه اضافه کنید و جدیدترین نسخه آن را برای مخاطب ارسال کنید. می‌توانید تاریخ به روز رسانی را در ابتدا یا انتهای رزومه نیز لحاظ کنید.

نسخه‌های متعدد از رزومه خود داشته باشید.

به بیان دیگر رزومه خود را شخصی‌سازی کنید. رزومه‌ای که می‌سازید باید از یک استاد به استاد دیگر و از یک کارفرما به کارفرمایی دیگر متفاوت باشد. در طراحی سعی کنید از رنگ دانشگاه یا سازمان استفاده کنید.

ذکر توصیه کننده را فراموش نکنید.

چنانچه توصیه کننده تحصیلی یا کاری معتبر دارید، حتما آن‌ها را در رزومه خود ذکر کنید. با این کار اعتبار رزومه خود را بالا خواهید برد.

نحوه نوشتن رزومه برای مهاجرت

نوشتن رزومه برای هر کشور، با کشور دیگر متفاوت است. برای نوشتن رزومه مهاجرتی، علاوه بر رعایت نکاتی که در بالا گفته شد، چند نکته دیگر را هم باید رعایت کنید:

مقصد خود را مشخص کنید.

فرمت رزومه آمریکای شمالی با اروپا کاملا متفاوت است. به عنوان مثال بودن عکس در رزومه اروپایی خوب است، اما در رزومه آمریکای شمالی غیر حرفه‌ایست.

اطلاعات شخصی را کامل وارد کنید.

علاوه بر نام، آدرس، تلفن و سایر اطلاعات هویتی مانند وضعیت تاهل، تعداد فرزندان و افراد تحت تکلف، آدرس صفحه لینکدین، تلگرام، ایمیل و سایر شبکه‌های اجتماعی کاری خود را در رزومه بنویسید. نوشتن سن، جنسیت و وضعیت تاهل در رزومه آمریکایی توصیه نمی‌شود.

هدف خود را بنویسید.

برای برجسته کردن مهارت‌های خود، هدف خود را از ادامه تحصیل یا چشم‌انداز شغلی بنویسید. ابتدا با دستاوردهایتان شروع کنید و سپس عنوان کنید که می‌خواهید به چه جایگاهی دست یابید و برای رسیدن به هدفتان چطور برنامه چیده‌اید.

تجربه‌های شغلی خود را به ترتیب زمانی معکوس بنویسید.

تجربه‌های شغلی خود را از جدیدترین به قدیمی‌ترین بنویسید. برای هر کدام توضیحی مختصر از دستاوردها و مسئولیت‌هایتان شرح دهید. برای توضیحات از اعداد و ارقام بهره ببرید. به عنوان مثال مدیریت تیم 20 نفره یا افزایش 43 درصدی فروش کلی مجموعه.

سوابق تحصیلی را نیز به ترتیب زمانی معکوس نام ببرید.

سوابق تحصیلی‌تان را با ذکر نام موسسه، رشته تحصیلی، تاریخ فارغ‌التحصیلی و معدل خود به ترتیب زمانی نام ببرید.

از نوشتن مهارت‌های خود غافل نشوید.

این مهارت‌ها می‌تواند مهارت‌های فنی و تخصصی، مهارت زبان و سایر مهارت‌های نرم باشد. در مورد مهارت زبان چنانچه در آزمون خاصی شرکت کرده‌اید، در بخشی جداگانه نام و نمره آزمون خود را بنویسید.

در صورت داشتن گواهینامه، مجوز، دستاورد و جوایز، آن‌ها را بنویسید.

این موارد را با ذکر جزئیات مربوطه بیان کنید.

از حجم رزومه خود بکاهید.

یک رزومه مهاجرتی باید یک صفحه یا نهایتا دو صفحه باشد. تا جایی که می‌توانید رزومه را مختصر، خوانا و منظم بنویسید.

رزومه کاری برای مهاجرت

نوشتن رزومه کاری برای مهاجرت

رزومه کاری برای مهاجرت و اخذ جاب آفر باید شامل جزئیات خاصی باشد که با الزامات فرآیند مهاجرت مطابقت داشته باشد. در ابتدا پس از رعایت نکات ذکر شده در بالا، هر گونه تجربه کاری بین‌المللی، به خصوص اگر شامل مهارت‌های مورد تقاضا در کشور میزبان باشد را در رزومه خود لحاظ کنید. باید رزومه خود را طوری تنظیم کنید که نشان دهد چگونه مهارت‌ها و تجربیات شما نیازهای بازار کار آن کشور را تامین خواهد کرد. بنابراین باید قبل از نوشتن رزومه کاری خود، درباره مهارت‌های مورد نیاز کشور میزبان تحقیق کنید.

چنانچه مجوز کار یا ویزای کشور میزبان را دارید، آن را در رزومه خود عنوان کنید. علاوه بر این شما باید هر تجربه‌ای  که نشان‌دهنده توانایی شما در سازگاری با فرهنگ و محیط کاری کشور میزبان است را بیان کنید. حتی قالب و سبک زبانی رزومه شما باید مطابق با هنجارهای کارفرمایان کشور مقصد باشد. در واقع شما باید مراقب تفاوت‌های فرهنگی در ارائه رزومه کاری خود باشید.

رزومه برای مهاجرت تحصیلی

رزومه تحصیلی برای مهاجرت

برای نوشتن رزومه تحصیلی باید علاوه بر اطلاعات هویتی و تحصیلی، یک هدف کلی و دقیق از مهاجرت تحصیلی خود بنویسید. تاریخ شروع و پایان تحصیل را که انتظار دارید نیز در این نوشته بیان کنید و اهداف شغلی آینده خود را نام ببرید. همچنین اگر توصیه‌نامه‌هایی را از مراجع علمی یا حرفه‌ای دریافت کرده‌اید، آن‌ها را همراه اطلاعات تماسشان ذکر کنید.

چنانچه هر آزمونی را برای پذیرش امتحان داده‌اید، نمرات آن را حتما در رزومه بنویسید. در صورت داشتن ویزای تحصیلی کشور مقصد، آن را در رزومه عنوان کنید.

برای قالب و فونت رزومه از الزاماتی که موسسه آموزشی اعلام کرده است پیروی کنید. چنانچه دانشگاه چنین الزامی را نخواسته بود، از رنگ سازمانی آن در قالب خود استفاده کنید. ممکن است موسسه پس از دریافت رزومه شما، اطلاعات اضافی مانند نمونه کار درخواست کند. پس برای ارائه این اسناد آماده باشید.

رزومه برای مهاجرت به آلمان

رزومه برای مهاجرت به آلمان

همانطور که گفتیم، نوشتن رزومه برای مهاجرت به هر کشور با کشوری دیگر متفاوت است. در اینجا برای مثال به بررسی نوشتار و تنظیم رزومه برای مهاجرت به آلمان می‌پردازیم. در نوشتن رزومه چه برای  پذیرش دانشگاه های آلمان  و چه برای کارفرما، بهتر است بدانید که آلمانی‌ها به دقت و تخصص اهمیت زیادی می‌دهند.

اطلاعات هویتی مرسوم در آلمان شامل تاریخ تولد، وضعیت تأهل، و در صورت لزوم، تعداد افراد تحت تکفل است. در آلمان مرسوم است که عکسی به اندازه عکس پاسپورت در بالای صفحه اول قرار می‌دهند. برای رزومه خود از یک قالب ساختار یافته با بخش‌های واضح و مشخص استفاده کنید. توجه داشته باشید که رزومه را مختصر نگه دارید و آن را به یک یا دو صفحه محدود کنید.

چنانچه متقاضی تحصیل در آلمان با معدل پایین هستید یا می‌خواهید از بورسیه‌های آلمان استفاده کنید، باید مهارت‌ها و دستاوردهای دیگر خود را در رزومه برجسته‌تر کنید. در آلمان معمول است که یک کاورلتر مفصل به همراه رزومه خود ارسال کنید. نامه کاور باید اطلاعات موجود در رزومه شما را تکمیل کند. 

رزومه برای مهاجرت به کانادا

رزومه برای مهاجرت به کانادا

برای رزومه نویسی در کانادا نباید تاریخ تولد، نام والدین، جنسیت و دینتان را بنویسید. نوشتن نام کامل، شماره تلفن و ایمیل کافیست. چنانچه اکانت لینکدین دارید، آن را نیز بنویسید. مانند آلمان، رزومه برای کانادا نیز باید یک تا دو صفحه باشد.

از آنجایی که بسیاری از کارفرمایان کانادایی از سیستم‌های ردیابی متقاضی (ATS) برای نمایش رزومه استفاده می‌کنند، کلمات کلیدی مرتبط با شرح شغل را در رزومه خود بگنجانید. مثلا اگر قصد مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه ای دارید، نام حرفه‌ی خود را با توضیحی مختصر در رزومه بنویسید. در آخر اگر از طریق سیستم اکسپرس اینتری و برنامه نیروی متخصص فدرال درخواست می‌دهید، اطمینان حاصل کنید که رزومه شما با معیارهای سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) مطابقت دارد.

نمونه رزومه برای مهاجرت

برای درک بهتر شما از رزومه برای مهاجرت در اینجا چند نمونه رزومه ارائه می‌دهیم.

نمونه رزومه تحصیلی برای مهاجرت

نمونه رزومه تحصیلی

نمونه رزومه انگلیسی برای اپلای کاری

نمونه رزومه برای مهاجرت

نمونه رزومه پرستاری برای مهاجرت

نمونه رزومه پرستاری برای مهاجرت

نمونه رزومه تحصیلی با فرمت آمریکای شمالی

نمونه رزومه کانادا

سوالات متداول

رزومه باید یک یا نهایتا دو صفحه باشد.

بله، اما بهتر است یک نسخه به زبان انگلیسی هم تهیه شود.

هر دو از اهمیت بالایی برخوردار اند، اما شما باید ابتدا سوابق کاری و سپس تحصیلات خود را عنوان کنید.

کانادایی‌ها به مهارت‌ها و دستاوردهای شما بیشتر توجه دارند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *