مهاجرت تحصیلی

پذیرش از دانشگاه های آلمان

پذیرش از دانشگاه های آلمان

روند پذیرش دانشگاه‌های آلمان برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند، ممکن است مشکل به نظر برسد. دانشگاه‌های آلمان فرصت مناسبی برای تحصیل بسیار مقرون به صرفه در یک سیستم آموزشی قدرتمند را ارائه می‌دهند. به همین دلیل این کشور به یکی از پرطرفدارترین مقاصد دانشجویان بین‌المللی بدل شده است. پذیرش دانشگاه‌های آلمان شرایط و مراحلی دارد که برای هر دانشگاه و هر مقطع تحصیلی متفاوت است. در این مقاله تمام این شرایط را بررسی خواهیم کرد، اما قبل از آن می‌خواهیم با مزایای تحصیل در آلمان بیشتر آشنا شویم. با فیدس همراه باشید.

مزایای تحصیل در آلمان

اینکه کشور آلمان در زمره اولین انتخاب‌های دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور است، منطقی به نظر می‌رسد. تنها کافیست نیم نگاهی به مزایای تحصیل در آلمان بیاندازیم تا متوجه رقابت تنگاتنگ دانشجویان در اخذ پذیرش دانشگاه‌های آلمان شویم. این مزایا عبارتند از:

  1. کیفیت بالای آموزش
  2. آموزش رایگان و ارزان نسبت به کشورهایی مثل آمریکا و بریتانیا
  3. بورسیه‌های تحصیلی آلمان و کمک هزینه‎‌های مالی مانند بورسیه DAAD
  4. تنوع رشته‌های تحصیلی
  5. اقتصاد پیشرفته، بازار کار پر رونق و امکان کار پس از تحصیل
  6. کیفیت زندگی بالا و ارائه خدمات شهروندی تمام و کمال به دانشجویان
  7. تنوع زبان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان که شامل دو زبان انگلیسی و آلمانی می‌شود.
  8. ارائه فرصت کارآموزی از طریق اوسبیلدونگ
پذیرش دانشگاه آلمان

شرایط پذیرش دانشگاه های آلمان

این شرایط بسته به مقطع تحصیلی متفاوت است:

شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی

برای تحصیل در مقطع کارشناسی باید ریز نمرات و دیپلم دبیرستان و مدارک پیش ‌دانشگاهی را داشته باشید. همچنین اگر بخواهید به زبان آلمانی تحصیل کنید، ملزم به داشتن مدرک B2 آلمانی هستید. چنانچه قصد تحصیل به زبان انگلیسی داشته باشید به مدرک آیلتس 6 نیاز دارید. داشتن انگیزه‌نامه ( SOP) و رزومه (  CV) هم از شروط دیگر اخذ پذیرش در این مقطع است. لازم به ذکر است که معدل دیپلم شما برای پذیرش دانشگاه‌های  آلمان باید بالای 16 باشد. در حالی که برای دانشگاه‌های خصوصی آلمان این شرط لازم نیست.

شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع ارشد در آلمان تقریبا رایگان است. امکان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان در مقطع ارشد به هر دو زبان انگلیسی و آلمانی وجود دارد، اما بیشتر به زبان آلمانی ارائه می‌شود. شرط معدل برای این مقطع 15 است و مانند مقطع کارشناسی باید مدرک زبان آلمانی C1 ، B1 و یا آیلتس 6 داشته باشید. البته هر چه معدل شما بالاتر باشد، شانس شما در دریافت پذیرش دانشگاه آلمان بیشتر خواهد شد. برای کارشناسی ارشد نیاز به ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی، انگیز‌ه‌نامه، توصیه‌نامه  و  رزومه برای مهاجرت دارید.

شرایط پذیرش در مقطع دکتری

برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان در مقطع دکتری دانشجو باید استاد راهنمایی پیدا کند که با پروژه تحقیقاتی‌ وی هم‌رشته باشد. سپس استاد را متقاعد کند که می‌تواند در روند پیشرفت پروژه به او کمک کند. برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان در این مقطع باید ریزنمرات و مدراک دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین انگیزه‌نامه و رزومه خود را ارائه دهید.

تحصیل در دانشگاه های آلمان

زمان پذیرش دانشگاه های آلمان

معمولا دانشگاه‌های آلمان دو بار در سال پذیرش دارند. مهلت درخواست برای اکثر مقاطع کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان معمولاً در حدود 15 جولای برای ترم زمستان (از اکتبر) و 15 ژانویه برای ترم تابستان (از آوریل) است. با این حال این تاریخ‌ها ممکن است چند هفته از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد.

تمکن مالی مورد نیاز

تمکن مالی مورد نیاز برای تحصیل در آلمان  11208 یورو برآورد شده است.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان

پس از این که تصمیم گرفتید از یک دانشگاه آلمانی پذیرش تحصیلی بگیرید، برای اخذ ویزای تحصیلی باید به کمک وکیل مهاجرتی خود، مراحل زیر را طی کنید:

انتخاب رشته تحصیلی

رشته‌ای که به آن علاقه دارید را انتخاب کنید. بهتر است رشته مورد نظر شما همسو با سایر مدارک تحصیلی پیشین تان باشد.

انتخاب موسسه و شهر محل تحصیل

برای انتخاب دانشگاه بهتر است به فاکتورهایی مانند شهر محل تحصیل، هزینه‌های زندگی و هزینه‌های دانشگاه توجه داشته باشید.

پرداخت اپلیکیشن فی

چنانچه دانشگاه انتخابی شما اپلیکیشن فی داشته باشد باید قبل از درخواست آن را پرداخت کنید.

آزمون های ورودی دانشگاه های آلمان

چنانچه دانشگاه برای رشته شما درخواست آزمون ورودی بدهد، باید برای آن آماده شوید و آزمون را امتحان دهید.

اخذ پذیرش تحصیلی

اگر شرایط مورد نظر دانشگاه را داشته باشید، دانشگاه نامه پذیرش را برای شما ارسال خواهد کرد. با این نامه می‌توانید ویزای تحصیلی آلمان را دریافت کنید.

اخذ ویزای تحصیلی آلمان

نامه پذیرش دانشگاه و سایر مدارک را به سفارت آلمان تحویل دهید تا ویزای تحصیلی آلمان برای شما صادر شود.

ورود به آلمان

در صورت تایید ویزا و الصاق آن به پاسپورتتان، می‌توانید وارد کشور آلمان شوید. پس از ورود باید کارهای ثبت‌نام خود را انجام دهید و دوره تحصیل خود را شروع کنید. البته گاهی اوقات ثبت‌نام بصورت اینترنتی و قبل از ورود به آلمان نیز امکان‌پذیر می‌باشد.

مدارک مورد نیاز پذیرش دانشگاه های آلمان

برای ارسال درخواست پذیرش باید مدارک هویتی، مدارک تحصیلی، مدارک مالی و اپلیکیشن فی را آماده کنید. این مدارک شامل:

  1. فرم درخواست پذیرش دانشگاه
  2. دیپلم دبیرستان یا گواهی لیسانس
  3. ریز نمرات تحصیلی
  4. نمرات آزمون مهارت زبان
  5. CV یا رزومه
  6. انگیزه نامه
  7. توصیه نامه
  8. پروپوزال تحقیق ( برای مقطع دکتری)
  9. کپی پاسپورت
  10. اثبات منابع مالی
دانشگاه آلمان

پذیرش دانشگاه های آلمان با Uni Assist

یونی اسیست شرکتی در آلمان است که متقاضیان تحصیل در آلمان را به دانشگاه‌های این کشور متصل می‌کند. یونی اسیست نمی‌تواند به متقاضیان پذیرش دهد. UNI ASSIST فقط وظیفه بررسی ابتدایی مدارک دانشجویان را دارد. این موسسه در برلین واقع شده و تحت نظر وزارت علوم آلمان است. اکثر دانشگاه‌های آلمان زیرمجموعه یونی اسیست هستند. چنانچه دانشگاه شما را به یونی اسیست ارجاع دهد، باید روند ارسال مدارک را با وبسایت UNI ASSIST پیش ببرید؛ در غیر این صورت می‌توانید مستقیما از طریق دانشگاه اقدام کنید. همچنین می‌توانید از یک وکیل مهاجرتی خوب در این زمینه کمک بگیرید.

هزینه تحصیل در دانشگاه های آلمان

هزینه های تحصیل در آلمان شامل موارد زیر اند:

شهریه دانشگاه

دانشگاه‌های دولتی برای دانشجویان داخلی و خارجی آموزش رایگان ارائه می‌دهند. با این حال، چند ایالت فدرال در آلمان برای دانشجویان بین المللی شهریه دریافت می‌کنند. این هزینه‌ها نسبتاً پایین است و معمولاً از چند صد تا چند هزار یورو در هر ترم متغیر است.

دانشگاه‌های خصوصی در آلمان معمولاً شهریه دریافت می‌کنند و این هزینه‌ها می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. هزینه‌های حضور در دانشگاه‌های خصوصی معمولاً بیشتر از موسسات دولتی است.

هزینه ترم

همه دانشجویان، صرف نظر از ملیتشان، معمولاً ملزم به پرداخت سهمیه ترم تحصیلی هستند که خدمات و مدیریت دانشجویی را پوشش می‌دهد. هزینه ترم بر اساس دانشگاه متفاوت و معمولا بین 100 تا 400 یورو در هر ترم متغیر است.

هزینه های زندگی

هزینه زندگی در آلمان بسته به شهر یا منطقه می‌تواند متفاوت باشد. شهرهای بزرگ مانند مونیخ و فرانکفورت نسبت به شهرهای کوچکتر گرانتر هستند. به طور متوسط، دانشجویان حدود 700 تا 1000 یورو در ماه برای هزینه‌های زندگی، از جمله مسکن، غذا، حمل و نقل، بیمه درمانی و فعالیت‌های اوقات فراغت هزینه دارند.

به طور متوسط، اجاره ماهانه مسکن دانشجویی می‌تواند بین 250 تا 500 یورو باشد، اما در شهرهای بزرگ می‌تواند بالاتر باشد.

بیمه درمانی

بیمه درمانی برای همه دانشجویان در آلمان اجباری است. شما می‌توانید بیمه درمانی دولتی یا خصوصی دریافت کنید و هزینه آن بر اساس ارائه دهنده و نیازهای شما متفاوت است.

تحصیل در آلمان

تحصیل رایگان در آلمان

همانطور که در پاراگراف قبل گفتیم، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، صرف نظر از هزینه ترمی رایگان است. به همین دلیل رقابت در اخذ پذیرش دانشگاه‌های آلمان زیاد است. هر چه شرایط و رزومه تحصیلی قوی‌تری داشته باشید، شانس اخذ پذیرش شما در دانشگاه‌های دولتی آلمان بالاتر خواهد رفت. تحصیل در آلمان با معدل پایین در دانشگاه‌های دولتی تقریبا غیر ممکن است.

دانشگاه های آلمان

طبق داده‌های وبسایت QS، دانشگاه‌های آلمان رتبه‌های بالایی در جهان دارند و این به دلیل برخورداری آن‌ها از سیستم آموزشی قدرتمند است. در ادامه بهترین دانشگاه‌های آلمان را بررسی خواهیم کرد.

دانشگاه IU آلمان

دانشگاه iu

دانشگاه علمی کاربردی آلمان یک دانشگاه خصوصی است. این دانشگاه برای کارشناسی رشته‌های معماری، بازاریابی و ارتباطات، اقتصاد و مدیریت، طراحی و رسانه، حقوق، بهداشتی و اجتماعی، روانشناسی، تکنولوژی و IT و گردشگری و برای تحصیلات عالی رشته‌های معماری، بازاریابی و ارتباطات، بهداشتی و اجتماعی، تلنولوژی و IT، روانشناسی، MBA و اقتصاد و مدیریت را ارائه می‌دهد.

دانشگاه UE آلمان

دانشگاه ue

دانشگاه EU آلمان یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیاست که در رشته‌های هنر و طراحی، تجارت، ورزش، روانشناسی، تکنولوژی و نرم‌افزار دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه علاوه بر برلین، در دبی نیز تاسیس شده است. بنابراین می‌توانید با هزینه‌ای کمتر در دبی شروع کنید و سپس انتقالی بگیرید.

دانشگاه FHM آلمان

دانشگاه fhm

دانشگاه FHM آلمان یک دانشگاه خصوصی است. این دانشگاه در رشته‌های کسب و کار، مدیریت، سلامت و بهداشت و کار اجتماعی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه SRH Heidelberg

دانشگاه srh

دانشگاه هایدلبرگ آلمان در مقطع لیسانس رشته‌های واقعیت مجازی و برنامه‌نویسی بازی‌ها، علوم مهندسی، آموزشی و اجتماعی، روانشناسی، درمان و سلامت، فناوری و ساخت و ساز را ارائه می‌کند. این دانشگاه برای مقاطع عالی نیز در رشته‌های علوم کامپیوتر و داده، علوم مهندسی، آموزشی و اجتماعی، فناوری، ساخت و ساز، روانشناسی، درمان و سلامت، اقتصاد، مدیریت و ارتباطات دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه FAU آلمان

دانشگاه fau

دانشگاه FAU آلمان یک دانشگاه دولتی است که دارای دانشکده‌های علوم انسانی، تجارت، پزشکی، علوم طبیعی و مهندسی است. FAU یکی از برترین دانشگاه‌های جهان و خصوصا آلمان است.

دانشگاه LMU آلمان

دانشگاه lmu

دانشگاه LMU یک دانشگاه دولتی و رایگان است. این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آلمان است. LMU در رشته‌های حقوق، الهیات، کسب و کار، اقتصاد، پزشکی، دامپزشکی، تاریخ، فلسفه، روانشناسی، فرهنگ و هنر، زبان و ادبیات، علوم اجتماعی، ریاضیات و آمار، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و زمین‌شناسی دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه ینا آلمان

دانشگاه ینا

دانشگاه فریدریش شیلر ینا یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی و رایگان آلمان است که در زمینه‌های الهیات، اقتصاد، حقوق، مدیریت، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم کامپیوتر، ریاضیات، فیزیک و اخترشناسی، شیمی و علوم زمین، زیست‌شناسی، داروسازی و پزشکی دانشجو می‌پذیرد.

بهترین دانشگاه های آلمان

نام دانشگاه
رتبه QS
دانشگاه فنی مونیخ (TUM)
37
لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU Munich)
54=
هایدلبرگ (SRH Heidelberg)
87=
دانشگاه آزاد برلین (Freie Universität)
98
دانشگاه آخن (RWTH)
106
هومبولت برلین (Humbolt)
120
فرایبورگ (University of Freiburg)
192=
گوتینگن (universität göttingen)
232
دانشگاه بن (University of Bonn)
239=
مانهایم (Mannheim)
454=

دانشگاه های بدون اپلیکیشن فی آلمان

بعضی از دانشگاه‌های آلمان هزینه‌ای برای درخواست پذیرش دریافت نمی‌کنند، به خصوص برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد. با این حال ممکن است برخی از دانشگاه‌ها این هزینه‌ را دریافت کنند. به طور کلی، دانشگاه‌های دولتی در آلمان تمایل به دریافت اپلیکیشن فی ندارند، در حالی که دانشگاه‌های خصوصی ممکن است سیاست‌های متفاوتی داشته باشند. هزینه‌های درخواست پذیرش معمولاً بسیار کم و از 70 تا 100 یورو متغیر می‌باشد.

کار هنگام تحصیل در آلمان

دانشجویانی که در آلمان تحصیل می‌کنند، می‌توانند برای مدیریت هزینه‌های خود به صورت پاره‌وقت کار کنند. دانشجویان می‌توانند ۲۰ ساعت در هفته را  کار کنند. بسیاری از دانشگاه‌ها موقعیت‌های کاری مانند دستیار دانشجویی یا فرصت‌های شغلی دیگری را برای دانشجویان ارائه می‌دهند.

کار بعد از تحصیل در آلمان

پس از اتمام تحصیلات خود در آلمان، ممکن است واجد شرایط ویزای جستجوی کار آلمان پس از فارغ‌التحصیلی باشید که به شما امکان می‌دهد حداکثر 18 ماه در آلمان بمانید و به دنبال کار بگردید. پس از یافتن شغل مناسب، می‌توانید ویزای جاب سیکر خود را به کاری یا بلو کارت اروپا تبدیل کنید.

کار حین تحصیل در آلمان

اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در آلمان

داشتن کارت آبی اتحادیه اروپا یا ویزای کاری آلمان به مدت 33 ماه به شما امکان می‌دهد برای اقامت دائم درخواست دهید. در صورتی که قصد خود اشتغالی آلمان را داشته باشید، می‌توانید با ویزای خود اشتغالی، اقامت دائم آلمان را نیز دریافت کنید.

سوالات متداول

آیا پذیرش دانشگاه های آلمان رایگان است؟

خیر. دانشگاه‌های آلمان کاملا رایگان نیستند. برخی از آنها ممکن است اپلیکیشن فی داشته باشند. به طور کلی تحصیل در آلمان مقرون به صرفه است.

آیا دانشجویان در آلمان حق کار دانشجویی دارند؟

بله. دانشجویان می‌توانند 120 روز کامل در سال را کار کنند.

شرایط تحصیل در آلمان چیست؟

شما باید حداقل مدرک آیلتس 6 یا زبان آلمانی B1 یا B2 داشته باشید. همچنین داشتن انگیزه‌نامه و رزومه نیز الزامی است. شرط معدل حداقل 15 و 16 نیز برای تحصیل در آلمان وجود دارد. علاوه بر تمام اینها باید تمکن مالی 12 هزار یورویی هم داشته باشید. تمام این شرایط پایه هستند. برای اخذ پذیرش به دلیل رقابت باید شرایط بهتری دارا باشید.

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “پذیرش از دانشگاه های آلمان

  1. Star گفت:

    اگه بخوایم به زبان انگلیسی درس بخونیم بازم باید آلمانی بلد باشیم چون بلاخره اونجا زندگی می‌کنیم دیگه. و این خیلی سخت میکنه مهاجرتو

    1. آیدا گفت:

      کلا آلمان سخته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *