مهاجرت تحصیلی

بورسیه تحصیلی آلمان

بورسیه تحصیلی آلمان

استفاده از بورسیه‌ های تحصیلی آلمان با توجه به شرایط تحصیل در آلمان و بسته به اینکه در دانشگاه دولتی  یا خصوصی ادامه تحصیل می‌دهید، کاملا متفاوت است. می‌دانید که شرایط تحصیل رایگان در آلمان با اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی این کشور برایتان فراهم می‌شود و شما تنها باید هزینه زندگی خود را تامین کنید. بورسیه های تحصیلی آلمان می‌توانند کمک هزینه مناسبی برای مخارج شما باشند. بورسیه DAAD یکی از بورسیه‌های تحصیلی آلمان به حساب می‌آید. بورسیه‌های دیگری نیز هستند که در اتحادیه اروپا ارائه می‌شوند. در این مقاله با مهم‌ترین این بورسیه‌ها برای مهاجرت تحصیلی به آلمان آشنا می‌شویم.

تحصیل رایگان در آلمان

به طور کلی، تحصیل رایگان در آلمان به دلیل توجه دولت به دسترسی آسان دانشجویان به آموزش عالی، به عنوان یکی از مزایای بزرگ تحصیل در آلمان شناخته می‌شود که باعث جذب بسیاری از دانشجویان بین‌المللی به این کشور شده است. دانشگاه‌های دولتی آلمان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رایگان هستند و دانشجویان هزینه تحصیل در آلمان را در این مقاطع پرداخت نمی‌کنند. دوره های کارشناسی در این کشور به زبان آلمانی ارائه می‌شوند و دانشجویان باید مدرک زبان آلمانی با حداقل سطح B1 ارائه دهند. برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان آلمان، دانشجویان باید مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل 6.5 داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر درباره  تحصیل در آلمان با معدل پایین کلیک کنید.

هزینه‌های زندگی در آلمان

هزینه زندگی ماهیانه در آلمان به طور متوسط برای یک فرد 954 یورو و برای یک خانواده چهار نفره تقریبا 3220 یورو بدون اجاره خانه می‌باشد. جالب است بدانید که هزینه زندگی در آلمان 15.3٪ و اجاره خانه 42.6٪ کمتر از هزینه زندگی در کشور آمریکاست. جزئیات هزینه زندگی در شهر‌های مختلف آلمان متفاوت است. در جدول زیر میانگین هزینه‌های مهم یک فرد را می‌بینید.

نام
نام
اجاره خانه
700 € به بالا
خورد و خوراک
150-200 €
بیمه و سلامت
105 €
حمل و نقل
100-200 €
تلفن و اینترنت
220 €

انواع بورسیه‌ تحصیلی آلمان

دریافت بورسیه تحصیلی آلمان از طریق چندین موسسه انجام می‌شود. فعالیت‌های این موسسات در راستای حمایت مالی از دانشجویان بین‌المللی است. با برآورده ساختن برخی از پیش‌نیازهای دریافت چنین بورسیه‌هایی همچون معدل بالا، ارائه مقالات، حضور در همایش‌ها و سمینارها و در کل سوابق خوب تحصیلی، شانس دریافت بورسیه تحصیلی آلمان را افزایش می‌دهد. برخی دیگر از بورسیه‌های تحصیلی آلمان از طریق وزارت فدرال آموزش و پرورش این کشور ارائه می‌شوند که به بررسی اجمالی آنها خواهیم پرداخت.

بورسیبه تحصیلی آلمان

بورسیه DAAD

هر ساله سرویس تبادل آکادمیک آلمان (Deutscher Akademischer Austausch Dienst) یا DAAD  نقشی اساسی در حمایت از بیش از 100,000 دانشجو، محقق آلمانی و بین‌المللی در سراسر جهان ایفا می‌کند و خود را به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های تامین مالی جهان در نوع خود معرفی می‌کند. بورسیه DAAD اصلی‌ترین بورسیه تحصیلی آلمان برای دانشجویان است.

بورسیه DAAD‌ شامل چه کسانی می‌شود؟

بورسیه‌ی DAAD عمدتاً فارغ‌التحصیلان، دانشجویان دکترا و فوق دکترا را هدف قرار می‌دهد و بازدیدهای مطالعاتی و تحقیقاتی را از دانشگاه‌ها و  دیگر مؤسسات تحقیقاتی غیردانشگاهی در آلمان آسان می‌کند. همچنین برخی از بورسیه‌ها نیز به دوره‌های کارآموزی اختصاص می‌یابند که عمدتاً از کشورهای در حال توسعه و بر اساس فهرست OECD-DAC انتخاب می‌شوند. خبر خوش این است که ایران هم در این لیست قرار دارد.

شرایط بورسیه DAAD

بورسیه DAAD تحت شرایط زیر قابل درخواست است:

  • محدودیت سنی ندارد.
  • گپ تحصیلی اثر منفی دارد، اما در صورت داشتن یکی از شرایط زیر قابل قبول است:  
  1. بارداری و زایمان 
  2. مسئولیت مراقبت از کودکان تا سن 12 سالگی 
  3. مسئولیت‌های مربوط به مراقبت از بستگان تحت تکفل 
  4.  ناتوانی یا داشتن بیماری مزمن
  5. مقابله با یک بیماری طولانی مدت و شدید
  6. خدمت سربازی اجباری 
  7. سایر شرایط مربوط، در صورت وجود
  • امکان درخواست بورسیه از آلمان 
  • داشتن رزومه قوی (معدل، مهارت زبان، انگیزه نامه و…) 
  • عدم دریافت دو بورسیه همزمان از یک سازمان تأمین مالی آلمانی
  • پشتیبانی از اکثر رشته‌ها

مزایای بورسیه DAAD

بورسیه DAAD مزایای بسیاری دارد که شامل:

تحصیل در آلمان

• پرداخت ماهانه 934 یورو برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 

• پرداخت ماهانه 1300 یورو برای متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری و فوق دکتری 

• پرداخت ماهیانه 2000 یورو به مدرسان دانشگاه، استادیار و دانش‌یار 

• پرداخت ماهانه 2150 یورو به استادی که درجه «استاد تمام» دانشگاه را دریافت کرده است. 

• کمک هزینه سفر برای دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد 

• پرداخت هزینه‌های دانشجو برای شرکت در دوره‌های آموزش زبان آلمانی به مدت ۶ ماه

مراحل دریافت بورسیه DAAD

مراحل دریافت بورسیه داد به شرح زیر است. شما می‌توانید قبل از اپلای، با مسئول مربوطه  از طریق ایمیل در ارتباط باشید.
  1. آماده کردن رزومه: حداکثر 3 صفحه و حاوی اطلاعات شخصی، تحصیلی و مهارت‌ها
  2. آماده کردن پروپوزال: حداکثر 10 صفحه و حاوی اطلاعات موضوع تحقیق زیر نظر استاد مربوطه که باید شامل هدف از تحقیق، سوالات پژوهش، روش انجام و فرضیه‌های تحقیق باشد.
  3. پیدا کردن بورسیه مخصوص خود  از سایت   DAAD Scholarship Database
  4. بررسی شرایط و مدارک بورسیه
  5.  اپلای برای بورسیه

بورسیه ماری کوری

بورسیه تحقیقاتی با نام ماری اسکودوسکا کوری (Marie Skłodowska-Curie Actions) یا به اختصار MSCA، توسط اتحادیه اروپا به دانشجویان سراسر دنیا جهت تحصیل در مقطع دکتری یا پست‌دکتری ارائه می‌شود. بورسیه ماری کوری از جمله بورسیه‌هایی است که می‌توان در اکثر کشورهای اروپایی درخواست کرد. قابل ذکر است در کشور آلمان دریافت این بورسیه به مراتب آسان‎‌تر از سایر کشورهای اتحادیه اروپاست.

شرایط بورسیه ماری کوری

این بورسیه نیز بدون محدودیت سنی است. این بورسیه صرفا برای دکترا (یا تجربه تحقیقاتی معادل) ارائه می‌شود. دانشجو نباید در طول سه سال منتهی به تاریخ درخواست بیش از 12 ماه در کشوری که در آن قصد گرفتن بورسیه را دارد،  زندگی یا کار کرده باشد. لازم به ذکر است که نمی‌توان بیش از دو بار  این بورسیه را دریافت کرد. مدت بورسیه ماری کوری بین 3 الی 36 ماه است.

مبلغ فاند ماری کوری

مبلغ پرداختی بورسیه ماری کوری شامل حقوق ناخالص بین 3500 تا 5800 یورو در ماه است.

بورسیه daad

مدارک مورد نیاز برای بورسیه ماری کوری

  • مدرک کارشناسی ارشد (برای متقاضیان بورسیه دکتری)
  • مدرک دکتری (برای متقاضیان بورسیه پست-دکتری)
  • ریزنمرات مقاطع قبل رزومه‌ای که تجربه کاری قبلی و مقالات منتشر شده شما را نشان می‌دهد.
  • انگیزه‌نامه 
  • برنامه تحقیق / پروپوزال
  • توصیه‌نامه از دو استاد
  • مدرک زبان آیلتس یا تافل (در صورت نیاز)

بورسیه اراسموس (ERASMUS)

بورسیه اراسموس در واقع یک برنامه مشترک همکاری و انتقال دانشجو در زمینه تحصیلات تکمیلی در اتحادیه اروپا است که به دانشجویان خارجی در مقطع ارشد داده می‌شود تا بتوانند تحصیل در بهترین دانشگاه‌های اروپا را تجربه کنند.

بورسیه ماری کوری

شرایط بورسیه اراسموس

برای دریافت بورسیه اراسموس شما باید در یک موسسه آموزش عالی ثبت نام کرده  و برای اخذ یک مدرک معتبر آموزش عالی یا مدرک سطح  سه کالج تحصیل کنید و حداقل در سال دوم تحصیل خود باشید. تحصیل در خارج از کشور یا دوره کارآموزی باید با مدرک تحصیلی  شما مرتبط باشد. 

مبلغ بورسیه اراسموس

بورسیه تحصیلی اراسموس موندوس یک بورسیه تحصیلی کامل است که شامل هزینه‌های تحصیل، کمک هزینه ماهانه و هزینه‌های سفر تا سقف 49000 یورو به  مدت 2 سال می‌شود.

مدارک لازم برای بورسیه اراسموس

مدارک لازم برای بورسیه اراسموس شامل:

  • پاسپورت معتبر
  • ترجمه مدرک کارشناسی و ریزنمرات
  • ترجمه پایان‌نامه تحصیلی در صورت وجود
  • رزومه تحصیلی
  • مدرک زبان
  • دو عدد توصیه نامه
  • انگیزه نامه

بورسیه تحصیلی Trendhim

برای افرادی که می‌خواهند شغلی در مدیریت کسب و کار، کامپیوتر، فناوری اطلاعات، مد و بازاریابی داشته باشند، بورسیه تحصیلی Trendhim انتخاب مناسبی است. هدف اصلی این بورسیه تشویق و کمک به دانشجویانی است که تحصیلات یا پروژه‌های آنها با این مشاغل هماهنگ است.

شرایط دریافت بورسیه Trendhim

برای دریافت این بورسیه، رشته‌ی تحصیلی شما باید مدیریت کسب و کار، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مد و یا بازاریابی باشد. دانشجویان دکترا که در تحقیقات مربوطه مشغول به کار هستند نیز واجد شرایط درخواست برای این بورسیه تحصیلی خواهند بود. این بورسیه محدودیت سنی ندارد و ددلاین آن 1 نوامبر  هر سال است. مبلغ این بورسیه 2000 یورو است که به یک الی دو نفر در سال اختصاص می‌یابد. لازم به ذکر است که دانشجویان باید قبل از اپلای برای بورسیه حتما در خاک آلمان باشند.

بورسیه trendhim

بورسیه تحصیلی فریدریش ایبرت

بورسیه‌های تحصیلی فریدریش ایبرت آلمان، به دانشجویان با عملکرد بالا و متعهد به ارزش‌های سوسیال دموکراسی اعطا می‌شود و شامل یک برنامه سمینار جامع برای کمک به ارتقای شایستگی‌های اجتماعی و مهارت‌های تحصیلی متقاضیان است. پشتیبانی فردی از دانشجو توسط یک مدرس رابط، یکی دیگر از مزایای استفاده از این بورسیه است.

شرایط بورسیه فریدریش ایبرت

این بورسیه نیز بدون محدودیت سنی است و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای تمامی رشته‌ها ارائه می‌شود. یکی از شروط مهم دریافت بورسیه فریدریش ایبرت داشتن پذیرش از دانشگاه‌های آلمان است. داشتن تعهد و مشارکت اجتماعی مطابق با ارزش‌های سوسیال دموکراتیک شرط دیگر اخذ این بورسیه است. برای دریافت بورسیه فریدریش ایبرت باید عملکرد خوبی در دوره تحصیلی‌تان داشته باشید. بنابراین لازم است که رزومه خوبی بنویسید. همچنین شما باید مهارت زبان آلمانی  داشته باشید، حتی اگر  در دانشگاه‌های انگلیسی‌ زبان آلمان درس می‌خوانید.  حداقل سطح برای آزمون  Goethe سطح C1، برای آزمون DSH  سطح 2 و برای آزمون  Testdaf سطح 4 است.

دانشگاه های آلمان

این بورسیه  برای دوره‌های   پایانی تحصیلات آکادمیک و  تحصیلات تکمیلی پزشکی ارائه نمی‌شود. همچنین شما نمی‌توانید برای واحدهایی که خارج از آلمان می‌گذرانید، این بورسیه را دریافت کنید. علاوه بر این، این بورسیه  برای هر مقطع تحصیلی  تنها یک بار ارائه می‌شود.

مبلغ بورسیه فریدریش ایبرت

مبلغ بورسیه فریدریش ایبرت در جدول زیر آورده شده است:

فاند (یورو)
کارشناسی
830
کارشناسی ارشد
850
دکتری
1200
کمک هزینه خانواده
276
سلامت و درمان
بازگشت هزینه‌ها

کلام آخر

با توجه به اینکه تحصیل در آلمان رایگان است، بورسیه‌های تحصیلی آلمان، سایر هزینه‌های دانشجویان همچون رفت و آمد، اجاره خانه و سایر هزینه‌های زندگی در آلمان را تقبل می‌کنند. همانطور که گفتیم بورسیه daad اصلی‌ترین بورسیه تحصیلی آلمان است. سایر بورسیه‌هایی که گفته شد، از جمله بورسیه‌های اروپاییست که برای دانشجویان دانشگاه های آلمان قابل استفاده است. شما می‌توانید به کمک یک وکیل مهاجرت تحصیلی، بهترین مسیر را برای آینده خود برگزینید.

سوالات متداول

برای چه مقاطع تحصیلی می‌توان بورسیه آلمان گرفت؟

دریافت بورسیه آلمان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا با داشتن شرایط لازم به راحتی امکان پذیر است، اما در مقطع کارشناسی شانس دریافت بورسیه کمتر است.

آیا امکان تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد؟

تحصیل در آلمان در دانشگاه‌های دولتی این کشور به صورت رایگان است، اما هزینه‌های جانبی مانند زندگی، رفت و آمد، غذا و … قابل توجه است. با دریافت بورسیه آلمان می‌توان تا حدود زیادی این هزینه‌ها را پوشش داد.

آیا برای تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی بورسیه تعلق می‌گیرد؟

بله. چنانچه رشته مورد نظر شما به زبان انگلیسی در آلمان ارائه شود، شانس دریافت بورسیه را خواهید داشت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *