مهاجرت تحصیلی

بورسیه استانی ایتالیا

بورسیه استانی ایتالیا

بورسیه استانی ایتالیا معمولا یک ‌بار در سال ارائه شده و به پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌های کشور ایتالیا در مقاطع لیسانس، فوق‌لیسانس، دکتری و همچنین رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، پرستاری و دیگر رشته‌های مرتبط تعلق می‌گیرد. از مهم‌ترین دلایل انتخاب ایتالیا برای تحصیل، امکان دریافت بورسیه استانی ایتالیاست. برخلاف سایر بورسیه‌ها که عملکرد تحصیلی دانشجو را در نظر می‌گیرند، بورسیه استانی ایتالیا براساس درآمد خانواده دانشجویان و وضعیت اقتصادی سرپرست خانواده به دانشجویان تعلق می‌گیرد. البته شرایط هر دانشگاه با توجه به استان محل قرار‌گیری آن، ممکن است کمی با هم متفاوت باشد. به طور کلی، سازمان بورسیه هر استان، مدارک مالی دانشجو و دارایی‌‌های افراد خانواده او را بررسی کرده و در صورت تأیید، کمک هزینه تحصیل و زندگی به آن‌ها پرداخت می‌‌کند. در نهایت می‌توان گفت که یکی از در دسترس‌‌ترین بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا برای دانشجویان ایرانی، بورسیه استانی ایتالیا خواهد بود.

شرایط بورسیه استانی ایتالیا

به طور کلی می‌توان گفت بورسیه استانی ایتالیا، شامل افرادی می‌شود که قصد ادامه تحصیل در مقاطع و رشته‌های مختلف دانشگاه‌‌های این کشور را دارند؛ اما توانایی پرداخت هزینه‌های دانشگاهی و زندگی در ایتالیا را ندارند. از این رو سازمان بورسیه هر استان، وضعیت مالی افراد خانواده دانشجو را بررسی کرده و در صورت تأیید، کمک هزینه تحصیل و زندگی به آن‌ها پرداخت می‌کند. این بورسیه با توجه به میزان درآمد و اموال خانواده دانشجو پرداخت می‌شود. در کل هر دانشجو باید ثابت کند تا درآمد خانواده کمتر از 10 هزار یورو در سال می‌شود. این مبلغ حدودا 50 میلیون تومان در ماه خواهد شد، بنابراین بورسیه استانی ایتالیا به بسیاری از ایرانیان تعلق خواهد گرفت.

مشاوره تحصیل در اروپا

مبلغ بورسیه استانی ایتالیا

مبلغ بورسیه استانی ایتالیا اگر به طور کامل به دانشجو تعلق گیرد، 5200 یورو به علاوه 70% تخفیف در خدمات اقامت دانشجو، غذا و حمل و نقل را شامل می‌شود. شهریه دانشجویان در این بورسیه به طور کامل حذف خواهد شد. با توجه به هزینه‌های زندگی در ایتالیا بورسیه استانی بخش قابل توجهی از هزینه‌ها را شامل می‌شود.

مبلغ بورسیه استانی ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا برای یک خانواده چهار نفره تقریبا 2900 یورو بدون احتساب اجاره‌بها است. برای دانشجویان بین‌المللی، هزینه ماهانه تقریباً 850 یورو است، این هزینه نیز بدون احتساب هزینه اجاره و شهریه دانشگاه است. ذکر این نکته ضروری است که این ارقام برآوردهای کلی هستند و هزینه‌های واقعی ممکن است بر اساس شهری که برای تحصیل در ایتالیا انتخاب کرده‌اید، متفاوت باشد. در جدول زیر میانگین جزئیات هزینه‌های یک شخص آورده شده است.‌

نام
سن
شهریه
بستگی به دانشگاه دارد.
محل اقامت
بستگی به محل اقامت (خوابگاه دانشگاه یا آپارتمان) بین 300 الی 800 یورو در ماه
غذا
200 الی 300 یورو در ماه
حمل و نقل
30 الی 50 یورو در ماه
بیمه سلامت
بیمه درمانی برای دانشجویان اجباری است. 150 الی 500 یورو در سال
کتاب و لوازم
به تحصیل شما بستگی دارد. حدودا چند صد یورو در سال
تلفن همراه و اینترنت
20 الی 40 یورو در ماه
هزینه های متفرقه
پوشاک و سرگرمی حدود 100 الی 200 یورو در ماه

تمکن مالی بورسیه استانی ایتالیا

 همانطور که گفتیم، هر دانشجو باید ثابت کند تا درآمد خانواده‌اش کمتر از 10 هزار یورو در سال می‌شود. این مبلغ به تومان حدودا 50 میلیون در ماه خواهد شد. بنابراین چنانچه  درآمد شما و یا کسی که شما تحت تکلف او هستید کمتر از این مقدار است، شما تمکن مالی برای بورسیه استانی ایتالیا را دارید.

هدف بورسیه استانی ایتالیا

هدف از اعطای بورسیه استانی ایتالیا، فراهم کردن فرصت تحصیل برای همه افراد با استعداد با هر سطح مالی است که در آینده به پیشرفت اقتصادی و تکنولوژی این کشور کمک خواهند کرد. به همین دلیل بورسیه استانی ایتالیا در اختیار افرادی با توانایی مالی کمتر قرار می‌گیرد تا امکان درس خواندن در دانشگاه‌های این کشور را به دست آورند و به دلیل مشکلات اقتصادی، از پیشرفت و تحصیل محروم نشوند.

آیا گرفتن این بورسیه برای دانشجو تعهدی ایجاد می‌کند؟

بعضی از دانشجویان، کشور ایتالیا را به عنوان اولین مقصد برای مهاجرت انتخاب می‌کنند و بعد از پایان دوره تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور، ایتالیا را ترک کرده و برای کار و زندگی به سایر کشورها مهاجرت می‌کنند. این افراد نگران این مسئله هستند که استفاده از بورسیه استانی ایتالیا باعث ایجاد تعهد برای آنها شود و مجبور شوند بعد از تحصیل در این کشور کار کنند؛ اما خوشبختانه این بورسیه هیچ تعهدی برای دانشجویان ایجاد نمی‌کند و بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند به سایر کشورها مهاجرت کنند و یا در ایتالیا مشغول به کار شوند. تنها تعهدی که در برابر دریافت این بورسیه برای دانشجویان ایجاد می‌شود این است که باید در هر سال، تعداد واحد مشخصی را پاس کنند.

بورسیه دولتی ایتالیا

زمان ثبت نام بورسیه استانی ایتالیا

به طور کلی ددلاین بورسیه استانی ایتالیا اواسط خرداد ماه می‌باشد. از آنجایی که پذیرش درخواست بورسیه استانی یک بار در سال است، باید در زمان مناسب اقدام به جمع‎‌آوری مدارک نمود تا از ددلاین مورد نظر نگذرد. در غیر این صورت باید برای دریافت بورسیه یک سال دیگر منتظر ماند.

مدارک مورد نیاز برای بورسیه استانی ایتالیا

  • ترجمه رسمی مدارک هویتی دانشجو مانند شناسنامه و کارت ملی
  • مدرک ثبت نام یا قبولی از دانشگاه دولتی در ایتالیا
  • مدرک زبان
  • در صورت لزوم، اطلاعاتی در مورد پرداخت‌های اجاره یا وام مسکن برای اقامت شما
  • گواهینامه Indicatore della Situazione Economica Equivalente (ISEE)، که ارزیابی وضعیت اقتصادی خانواده شما را ارائه می‌دهد.
  • مدارکی که وضعیت مالی خانواده شما را ثابت می کند، از جمله:
  1. صورتحساب‌های درآمد (مانند فیش حقوقی، اظهارنامه مالیاتی، یا سایر اسناد درآمد)
  2. گردش حساب‌های بانکی
  3. اسناد مربوط به دارایی‌ها (اموال، سرمایه گذاری‌ها و …)
  • ترجمه رسمی ایتالیایی مدارک اموال و دارایی‌های افراد خانواده
مدارک بورسیه استانی ایتالیا

ISEE

Equivalent Economic Situation Indicator یا به اختصار ISEE جزء مهمی در فرایند اخذ بورسیه استانی ایتالیا است. ISEE معیاری برای سنجش شرایط اقتصادی یک خانواده است و بر اساس عوامل مختلفی از جمله درآمد، دارایی و تعداد اعضای خانواده محاسبه می‌شود. هنگام درخواست بورسیه استانی یا خدمات مرتبط با تحصیلات دانشگاهی، دانشجویان اغلب ملزم به ارائه گواهینامه ISEE خود هستند. این سند به مقامات کمک می‌کند تا نیاز مالی دانشجو را تعیین کنند. از طرفی گواهینامه ISEE معمولا برای یک دوره خاص (اغلب یک سال تحصیلی) معتبر است. دانشجویان ممکن است نیاز داشته باشند اطلاعات ISEE خود را سالانه به روز کنند تا واجد شرایط بودن برای کمک مالی خود را تمدید کنند.

برای اطلاعات بیشتر به سایت رسمی آژانس درآمد ایتالیا مراجعه کنید.

مراحل اخذ بورسیه استانی ایتالیا

در ادامه مراحل اخذ بورسیه استانی ایتالیا را به اختصار مرور می‌کنیم:

  • اخذ پذیرش قطعی از یکی از دانشگاه های دولتی ایتالیا
  • دریافت نوبت سفارت برای اخذ ویزای تحصیلی
  • تهیه گزارش و تعیین عدد ایزه (ISEE) و اطمینان از برخورداری از شرایط اخذ بورسیه استانی ایتالیا
  • آماده سازی مدارک از جمله درآمد سرپرست ، اعضای خانواده ، وضعیت سکونت و … 
  • ارسال مدارک برای اخذ بورسیه
  • دریافت مبلغ بورسیه در صورت تایید مدارک و تامین شرایط
دانشگاه های بورسیه استانی ایتالیا

لیست دانشگاه های بورسیه استانی ایتالیا

در صورتی که تمایل دارید بورسیه استانی ایتالیا را دریافت کنید، باید توجه داشته باشید که این بورسیه توسط تمامی دانشگاه‌های ایتالیا ارائه نمی‌شود. بنابراین باید لیست دانشگاه‌های بورسیه استانی ایتالیا را مطالعه کنید. خوشبختانه دانشگاه‌های ارائه دهنده این بورسیه جزو بهترین دانشگاه‌های ایتالیا هستند که رتبه‌های جهانی بسیار خوبی نیز دارند. در جدول زیر می‌توانید نام چندین دانشگاه و سایت درخواست بورسیه همان دانشگاه را مشاهده کنید.

نام دانشگاه
رتبه QS
سایت بورسیه استانی
دانشگاه ونیز
18
www.esuvenezia.it/home
دانشگاه ساپینزا
134=
www.laziodisu.it
دانشگاه بولونیا
154=
www.er-go.it
دانشگاه پلی‌تکنیک تورین
252
www.edisu.piemonte.it
دانشگاه پیزا
349=
www.dsu.toscana.it
دانشگاه فلورانس
358=
www.dsu.toscana.it
دانشگاه تورین
364=
www.edisu.piemonte.it
دانشگاه تورورگاتا
489=
www.laziodisu.it
دانشگاه ورونا
801-850
www.esu.vr.it/en

سوالات متداول

آیا دانشجویانی که درآمد سرپرست شان بالاتر از مقدار تعیین شده است هم می توانند درخواست بورسیه بدهند؟

ممکن است درآمد خانواده یا عدد ایزه، بالاتر از مقدار تعیین شده باشد. در این صورت، باید مدارک بیشتری ارائه دهید که ثابت کند شما شایستگی و شرایط دریافت این بورسیه را دارید.

آیا مادر نیز به عنوان سرپرست خانواده می تواند معرفی گردد؟

اگر قصد دارید مادرتان را به عنوان سرپرست خانواده معرفی کنید، کافی است مدارکی مبنی بر اینکه پدرتان امکان سرپرستی شما را ندارد ارائه دهید. گواهی فوت، سند طلاق و… مدارکی هستند که با کمک آنها می‌توانید مادر خانواده را به عنوان سرپرست معرفی کنید.

آیا دانشجویانی که درآمد سرپرست شان بالاتر از مقدار تعیین شده است هم می توانند درخواست بورسیه بدهند؟

بله می توانند، دانشجویانی که درآمد سرپرست شان بالاتر حد تعیین شده باشد نیز می توانند با ارائه مدارکی اضافی این بورسیه را دریافت کنند.

آیا متقاضیان بورسیه استانی ایتالیا باید مدرک تمکن مالی به سفارت ارائه دهند؟

در زمان درخواست برای ویزای تحصیلی ایتالیا از ایران، شما هنوز بورسیه استانی را دریافت نکرده‌اید. از سوی دیگر این بورسیه از همان ماه اول تحصیل در ایتالیا ارائه نمی‌شود. بنابراین شما باید مدرک تمکن مالی مورد نظر سفارت برای اخذ ویزای ایتالیا را نیز ارائه دهید.

بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “بورسیه استانی ایتالیا

  1. Farangis گفت:

    سلام وقت بخیر.
    من برای بورسیه یه سوال داشتم. سند خونه ما دو دانگ به نام پدرم هست، دو دانگ به نام مادرم و دو دانگ هم خواهرم. برای دریافت بورسیه فقط دو دانگ مربوط به پدر رو باید بدم ترجمه یا کلیه سند ها رو؟

    1. مجتبی معراجی گفت:

      سلام وقتتون بخیر. فقط دو دانگی که به نام سرپرست هست باید بدین ترجمه ایتالیایی کنه.

  2. Amir گفت:

    اگر اونجا کار با قرارداد پیدا کنیم برای بورسیه مشکلی ایجاد میشه؟
    ممکنه از بین ببره و یا باعث کم شدن مبلغ بورسیه بشه؟

    1. مجتبی معراجی گفت:

      سلام وقت بخیر. خیر. مشکلی نداره با کارت اقامت دانشجویی برای مقطع کارشناسی 10 ساعت و برای مقطع ارشد و دکتری 20 ساعت در هفته اجازه کار دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *