مهاجرت

هزینه زندگی در آلمان

هزینه های زندگی در آلمان

آلمان کشوری بسیار غنی و ثروتمند است که چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را در مقابل افراد جویای کار و تحصیل در اروپا قرار می‌دهد. با این وجود، هزینه‌های زندگی در آلمان  بسیار متفاوت از سایر نقاط دنیاست و بهتر است که قبل از سفر به این کشور و یا برنامه‌ریزی برای مهاجرت، نسبت به این هزینه‌ها آگاهی کافی کسب کرد. هزینه‌های زندگی در آلمان شامل اجاره خانه، خورد و خوراک، مالیات، حمل و نقل، بیمه و… است. در این مقاله قصد داریم که این هزینه‌ها را به تفضیل بررسی کنیم.

 

هزینه ها در آلمان

هزینه ها در آلمان

بر اساس اداره آمار فدرال، خانواده‌های چهار نفره در آلمان به طور متوسط 3203 یورو در ماه هزینه می‌کنند ‌که از این مقدار، 908 یورو به هزینه‌های مربوط به مسکن، تسهیلات و تعمیرات خانه اختصاص می‌یابد. همچنین، بیشتر افراد در آلمان در ماه حدود 356 یورو برای خرید مواد غذایی، 351 یورو برای حمل و نقل و 284 یورو برای تفریح هزینه می‌کنند. خلاصه هزینه‌های لازم برای زندگی یک شخص و یک زوج به شرح زیر است.

هزینه ها
یک نفر (یورو)
یک زوج (یورو)
اجاره‌خانه و تسهیلات
688
688
برق
39
65
حمل و نقل
80
150
باشگاه
42.1
84
اینترنت و تلفن
48
58
خورد و خوراک
200
388
بیمه خصوصی
5
10
بیمه قانونی
24.46
30
بیمه خانه
10.83
10.83
مجموع
1137.39
1483.83

هزینه تحصیل در آلمان

کشور آلمان یکی از بهترین و برجسته‌ترین کشورها برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی است. هزینه تحصیل در آلمان معمولا رایگان است. بیشتر دانشگاه‌های آلمان برای آموزش هیچ هزینه‌ای از شما نخواهند گرفت. تنها هزینه‌ای که نیاز است به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در آلمان پرداخت کنید، semester fee یا حق مشارکت نامیده می‌شود. قابل ذکر است که بورسیه‌های تحصیلی آلمان مانند بورسیه DAAD به کاهش هزینه‌های تحصیل کمک بسیاری می‌کنند.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

یکی از مهم‌ترین مسائلی که ممکن است برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی نگرانی ایجاد کند، هزینه‌های زندگی دانشجویی در آلمان است. البته بهتر است بدانید که هزینه زندگی دانشجویی در کشور آلمان در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. دلیل این امر نیز امکان تحصیل رایگان در این کشور است. از طرفی دانشجویان تخفیف‌های قابل توجهی در حمل و نقل، بلیت موزه‌ها و باشگاه‌های ورزشی دارند. علاوه بر این مالیات کمتری نیز باید پرداخت کنند.

هزینه ها در آلمان

قیمت اجاره خانه در آلمان

اگر قصد مهاجرت به آلمان یا به جهت تحصیل، تصمیم به اقامت در این کشور را دارید، باید اول از همه از وضعیت مسکن اطلاعات کسب کنید. طبق آخرین آمار، نیمی از ساکنین آلمان، در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند. یکی از دلایل این موضوع، گران بودن قیمت خانه‌های این کشور و مالیات‌های مربوط به آن است. قیمت اجاره خانه در آلمان به شهر مورد نظر بستگی دارد و به شرح زیر است.

شهر
اجاره بها (یورو)
Berlin
1200
Hamburg
996
Munich
1400
Stuttgart
1023
Frankfurt
1156
Dusseldorf
970

قیمت خرید خانه در آلمان

خرید خانه در آلمان یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری مطمئن و امن با سوددهی مناسب است. خوشبختانه هیچگونه محدودیتی برای خریداران ملک در کشور آلمان وجود ندارد. بهتر است برای خرید خانه در این کشور، تمام قیمت‌های خانه در شهر‌های مختلف را بررسی کنید و با توجه به شرایط و بودجه خود، خانه مناسبی انتخاب نمائید. به طور میانگین می‌توان قیمت هر متر مربع خانه در شهرهای مهم آلمان را به این صورت تخمین زد:

شهر
قیمت خانه در هر متر مربع (یورو)
Berlin
8,454
Hamburg
5,459
Munich
9,494
Stuttgart
4,747
Frankfurt
6,709
Dusseldorf
4,304

هزینه حمل و نقل در آلمان

ارزان‌ترین راه رفت و آمد در شهرهای پرجمعیت، استفاده از دوچرخه و حمل‌و‌نقل عمومی است. هزینه مترو 2.8 الی 3.5 یورو، هزینه تاکسی به طور میانگین در هر کیلومتر  3.5 یورو می‌باشد. لازم به ذکر است خودرو شخصی شامل هزینه‌های متفرقه از جمله سوخت، پارکینگ و هزینه نگهداری است و حداقل 520 یورو در ماه باید به آن اختصاص داد.

هزینه زندگی در آلمان

هزینه خورد و خوراک در آلمان

قیمت مواد غذایی در آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است. به طور متوسط هزینه مواد غذایی برای یک شخص در ماه 180 الی 200 یورو و برای یک زوج حدود 370 یورو برآورد می‌شود. جزئیات این هزینه‌ها در جدول زیر آمده است:

ماده غذایی
قیمت (یورو)
یک لیتر شیر
1.08
500 گرم نان
1.90
یک کیلو برنج
2.71
دوازده عدد تخم مرغ
3.29
یک کیلو پنیر
12.18
یک کیلو گوشت گاو
14.79
یک کیلو فیله مرغ
15.45
یک کیلو سیب
2.36
یک کیلو گوجه فرنگی
1.71
یک عدد کاهو
1.75
یک بطری آب (1.5L)
0.69
یک پاکت سیگار
8.20

در حال حاضر، یک وعده غذایی برای دو نفر در یک رستوران با سطح متوسط تقریبا 57 یورو خواهد شد. در یک رستوران کوچکتر نیز، قیمت یک وعده غذایی ممکن است بین 8 الی 11 یورو متغیر باشد.

هزینه مالیات در آلمان

ساکنین آلمان مالیات بر درآمد خود را بر اساس درآمد جهانی پرداخت می‌کنند. مالیات مربوط به افراد متأهل بر اساس درآمد مشترک تعیین می‌شود. در واقع مالیات بر درآمد در آلمان تصاعدی است و از نرخ پایه 14 درصد به 45 درصد افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که سالانه کمتر از 9744 یورو درآمد کسب کنید، از پرداخت مالیات بر درآمد معاف هستید.

مالیات ها در آلمان

هزینه‌های تامین اجتماعی بالا هستند و بخش قابل توجهی از هزینه را به خود اختصاص می‌دهند. این هزینه‌ها شامل:

  • بیمه خدمات درمانی 3/7 درصد از درآمد
  • بازنشستگی 3/9 درصد از درآمد
  • مراقبت پرستاری 525/1 درصد از درآمد
  • بیمه بیکاری 2/1 درصد از درآمد
جهت دریافت مشاوره مهاجرتی
با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

هزینه بیمه در آلمان

بیمه سلامت در آلمان اجباری است و شما باید از اولین روزی که وارد این کشور می‌شوید، یک برنامه بیمه درمانی برای خود تهیه کنید. به طور کلی سه نوع بیمه سلامت در آلمان وجود دارد:

  1. Private liability insurance که مبلغ آن 5 یورو در ماه است.
  2. Legal insurance که برای یک نفر 24.46 یورو و برای زوج 30 یورو است.
  3. Home contents که مبلغ آن 11 یورو در ماه  است.

هزینه های متفرقه

درآمدها در آلمان

به غیر از نیازهای اولیه، هزینه‌های دیگری مثل هزینه‌های خرید لباس و کفش نیز وجود دارد که باید برای زندگی در آلمان آن‌ها را در نظر گرفت. کیفیت لباس‌های موجود در آلمان بسیار عالی است، اما هزینه آن‌ها کمی بالاست. به عنوان مثال برای خرید یک شلوار جین حدود 50 تا 100 یورو و برای یک جفت کفش معمولی بین 60 تا 120 یورو باید هزینه کنید. در زیر سایر هزینه‌های متفرقه آورده ‌شده است.

  • اینترنت و تلفن

    48 یورو در ماه

  • باشگاه ورزشی

    42 یورو در ماه

  • کوتاهی مو

    35 یورو

  • بلیت سینما برای یک نفر

    14 یورو

  • اشتراک تلویزیون

    18.36 یورو در ماه

درآمدها در آلمان

آلمان یکی از کشورهای صنعتی در اروپا است که مزیت‌های زیادی برای نیروی کار دارد. دولت این کشور از کارگران و متخصصان حمایت می‌کند. به همین دلیل است که آلمان در بین بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان قرار گرفته است. نرخ بیکاری در کشور آلمان طبق آمار رسمی سایت Destatis.de، بسیار پایین است. متوسط حقوق در آلمان ماهیانه مبلغ 4120 یورو برآورد شده است. در جدول زیر میانگین حقوق ماهیانه شغل‌های مختلف آورده شده است.

سمت شغلی
میانگین حقوق ماهیانه
حسابدار
۳۳۰۰ یورو
مکانیک
۱۳۵۰ یورو
پرستار بچه
۱۵۴۰ یورو
معلم مهد کودک
۱۳۲۰ یورو
مهندس عمران
۳۳۳۰ یورو
تحلیلگر کسب و کار
۴۳۹۰ یورو
مهندس برق
۳۶۸۰ یورو
مهندس مکانیک
۳۴۹۰ یورو
مدیر کل
۶۱۰۰ یورو
سرآشپز
۲۳۷۰ یورو
دندانپزشک
۸۶۶۰ یورو
پرستار
۲۹۰۰ یورو
تکنسین آزمایشگاه
۲۷۷۰ یورو
برنامه نویس
۳۴۸۰ یورو
مدیر فناوری اطلاعات
۶۳۴۰ یورو
مدیر منابع انسانی
۴۴۰۰ یورو

ارزانترین شهر آلمان برای زندگی

کشور آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، برای زندگی بسیار مقرون به صرفه است. از طرفی محل اقامت افراد نقش بسیار مهمی در تعیین شرایط اقتصادی و میزان هزینه ماهیانه دارد؛ در نتیجه متقاضی باید حین انتخاب محل اقامت خود این موضوع را در نظر بگیرد. قیمت اجاره خانه در آلمان در حال افزایش است. با این وجود هنوز شهرهایی در این کشور وجود دارند که افراد می‌توانند با اجاره بهای پایین در آنها زندگی خوبی داشته باشند. شهر‌های Leipzig  و  Dresden به عنوان شهرهای ارزان برای زندگی در آلمان شناخته‌ شده‌اند. هزینه کمتر زندگی در این شهرها، در مقایسه با سایر شهرهای بزرگ آلمان، این دو شهر را به گزینه‌ای جذاب برای ساکنان و مهاجرانی که به دنبال زندگی مقرون به صرفه و با کیفیت هستند، بدل می‌کند.

ارزان ترین شهر آلمان

گرانترین شهر آلمان برای زندگی

جنوب آلمان گران‌ترین منطقه در آلمان است و دو شهر بزرگ  Munich و Stuttgart در این بخش  قرار دارند. به طور کلی می‌توان Munich،  Stuttgart و Frankfurt را به عنوان گران‌ترین شهرها برای زندگی در آلمان اعلام کرد. اگر اجاره مسکن در سایر شهرهای آلمان چیزی حدود 700 یورو باشد، در مونیخ این هزینه به 1000 یورو نیز خواهد رسید. قابل ذکر است که کیفیت زندگی در آلمان بالا است و افرادی که در آلمان زندگی می‌کنند، از کیفیت زندگی بالایی نسبت به سایر کشورها برخوردار هستند. به طوری که Frankfurt از نظر کیفیت زندگی در رتبه ششم، Munich در رتبه هفتم و Stuttgart در رتبه بیست و ششم در جهان قرار دارد.

مقایسه هزینه زندگی در آلمان در شهرهای مختلف

مقایسه هزینه‌هایی از جمله حمل‌ و نقل و اجاره خانه در شهر‌های مختلف در جدول زیر آورده شده است. لازم به ذکر است که اجاره خانه، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های تسهیلات و برق آورده شده است. برای هزینه تسهیلات از جمله آب، گاز، خدمات و… باید 115 الی 200 یورو به علاوه اجاره پرداخت کرد. جالب است بدانید که هزینه برق شامل این تسهیلات نمی‌شود و آلمان یکی از گران‌ترین کشورها در تامین برق به حساب می‌آید. به طور میانگین یک شخص در ماه تقریبا 39 یورو، یک زوج 65 یورو و یک خانواده 3 نفره 92 یورو در ماه باید هزینه برق بپردازند.

شهر
اجاره خانه برای یک نفر یا یک زوج 50 مترمربع (یورو)
اجاره خانه برای یک خانواده 80 مترمربع (یورو)
هزینه حمل‌ونقل (یورو) (متوسط یک ماه برای یک نفر)
Berlin
575
824
86
Leipzig
355
560
82.1
Munich
1115
1536
57
Frankfurt
760
1128
93.1
Dusseldorf
580
920
79.2
Hamburg
590
936
112.8

و در آخر

هزینه ماهانه زندگی در آلمان به سبک زندگی، محل زندگی و تعداد اعضای خانواده بستگی دارد. استاندارد زندگی در آلمان بسیار بالا می‌باشد و هزینه زندگی در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپا مانند دانمارک یا سوئیس و همچنین نسبت به هزینه‌های زندگی در کانادا نسبتا پایین است. حداقل هزینه زندگی در آلمان 1000 یورو در ماه است. این مبلغ با توجه به شهر مقصد می‌تواند تا 1500 الی 2000 یورو نیز افزایش یابد. البته برای زندگی دانشجویی حداقل هزینه زندگی به حدود 850 یورو کاهش می‌یابد.

سوالات متداول

هزینه تفریح در آلمان چه میزان است؟

هر انسانی دوست دارد لحظه‌هایی را به تفریح خود اختصاص دهد. به‌طورکلی شما با حدود ۱۰۰ یورو در ماه می‌توانید لحظات خوبی برای خودتان بسازید.

شرایط زندگی در آلمان برای مهاجران به چه صورت است؟

شرایط زندگی در آلمان به طور کلی به دلیل کیفیت بالای زندگی، اقتصاد قوی، فرصت‌های کاری زیاد و درآمد بالا مناسب مهاجرین می‌باشد.

متوسط هزینه زندگی هر دانشجوی خارجی در کشور آلمان چقدر است؟

متوسط این هزینه ماهانه بین 750 تا 1450 (یورو) متغیر است. عواملی مثل سبک زندگی دانشجو، شهر یا محل زندگی بر هزینه‌ها اثرگذار می‌باشند.

آیا دانشجویان در آلمان مجاز به کار پاره وقت هستند؟

 بله آنها تا 20 ساعت در هفته می توانند به کار پاره وقت مشغول شوند.

مزایای زندگی در آلمان چیست؟

از مهم ترین مزایا می‌توان به سیستم پیشرفته حمل و نقل، تحصیل رایگان، اقتصاد قوی و نظام درمانی ارزان قیمت اشاره کرد.

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “هزینه زندگی در آلمان

  1. سلماز گفت:

    سلام. من مدرک B2 آلمانی دارم. ۳ سال هم سابقه طراحی لباس دارم. چجوری میتونم از طریق کار به آلمان مهاجرت کنم؟

    1. مجتبی معراجی گفت:

      سلام. وقتتون بخیر. شما میتونید از طریق آوسبیلدونگ اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *