مهاجرت کاری

مهاجرت به کانادا از طریق مدرک فنی حرفه ای

مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه ای

مهاجرت به کانادا از طریق مدرک فنی حرفه‌ای یکی از روش‌های مهاجرت به کاناداست. تخصص فنی حرفه‌ای یکی از مشاغل مورد نیاز کانادا است که برنامه مهاجرتی مختص خود را دارد. این برنامه یکی از برنامه‌های مهاجرتی فدرال است که از طریق اکسپرس اینتری اقدام به انتخاب نیروهای مورد نیاز کانادا می‌نماید. مهاجرت با مدرک فنی حرفه‌ای یکی از مناسب‌ترین راه‌های ممکن برای اخذ اقامت دائم کانادا به شمار می‌رود که در ادامه با شرایط، مراحل و مشاغل مورد نیاز آن آشنا می‌شویم.

شرایط لازم برای مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه ای

شما با مهاجرت به کانادا از این طریق، با توجه به سطح زبان، سن، سابقه کاری، داشتن جاب آفر و میزان تحصیلات، وارد سیستم امتیازبندی می‌شوید و در صورت دریافت دعوتنامه پس از قرعه کشی، باید نسبت به ارسال مدارک به اداره مهاجرت اقدام نمایید. متقاضیانی که تخصص فنی حرفه‌ای داشته و در طبقه‌بندی مشاغل کانادا در زیر شاخه ناک  TEER 0, 1, 2 و 3 مشغول به فعالیت باشند، می‌توانند از طریق برنامه فنی حرفه‌ای کانادا برای اخذ اقامت دائم این کشور اقدام نمایند. نکته قابل توجه این است که مدت زمان بررسی پرونده‌های مهاجرت از  طریق اکسپرس اینتری کوتاه و سریع است. شرایط مورد نیاز برای مهاجرت با مدرک فنی حرفه ای به کانادا به شرح زیر است:

مراحل مهاجرت به کانادا از طریق کار فنی حرفه ای

مهاجرت به کانادا فنی حرفه ای

مراحل و پروسه اقدام برای مهاجرت به کانادا از طریق مدرک فنی حرفه‌ای را می‌توان چنین تشریح کرد:

مدارک لازم برای مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه ای

همانطور که اشاره شد، برای مهاجرت نیروی فنی دارای مدارک فنی و حرفه‌ای از طریق اکسپرس اینتری می‌توان اقدام کرد؛ اما برای اقدام از طریق اکسپرس اینتری، علاوه بر مدرک فنی حرفه‌ای، متقاضی باید مدارک زیر را آماده‌ی تحویل کند:

مدارک مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه ای

علاوه بر این مدارک، لازم است مدارک زیر را نیز آماده کنید. دقت کنید که سوابق کاری و تحصیلی شما باید در قالب یک رزومه حرفه‌ای برای مهاجرت نوشته شوند.

مدرک تحصیلی

برای این برنامه الزامی به ارائه مدرک تحصیلی نیست، ولی داشتن آن باعث افزایش امتیاز شما و به دنبال آن احتمال بیشتر دریافت دعوتنامه خواهد شد. به دلیل رقابت بالا میان متقاضیان، اکثرا مدارک بالاتر از سطح دیپلم ارائه می‌دهند. البته این نکته را باید مد نظر داشته باشید که برای کسب امتیاز مهاجرت به کانادا، تمامی مدارک تحصیلی مربوط به دوره‌های آموزش عالی که خارج از کانادا اعطا شده اند، نیاز به ارزیابی و معادل‌سازی ECA دارند، که آن‌ها را به مدارک کانادایی تبدیل کنند. این گزارش ارزیابی را آژانس‌های مورد تایید اداره مهاجرت کانادا صادر می‌کنند که یکی از آنها، موسسه WES می‌باشد.

مدارک لازم برای مهاجرت به کانادا با فنی حرفه ای

مدرک زبان آیلتس انگلیسی یا TEF فرانسوی

جهت واجد شرایط بودن برای اکسپرس اینتری، باید توانایی زبان انگلیسی یا فرانسوی خود را ثابت کنید. برای این کار باید در یک آزمون زبان تایید شده شرکت کنید و حداقل نمره مورد نیاز را بگیرید. این آزمون‌ها توانایی‌های نوشتن، خواندن، شنیدن و گفتار را ارزیابی می‌کنند. آزمون‌های زبان انگلیسی شامل IELTS و CELPIP و آزمون‌های زبان فرانسوی، TEF و TCF هستند. حداقل نمره شنیدار و گفتار برای زبان انگلیسی CLB5 و برای نوشتن و خواندن CLB4 است. برای زبان فرانسوی نیز حداقل نمره شنیدار و گفتار NCLC5 و برای نوشتن و خواندن NCLC4 مورد نیاز است. توجه داشته باشید که در زمان ارسال درخواست مهاجرت به کانادا با مدرک فنی حرفه ای، باید از گرفتن مدرک زبان شما کمتر از 2 سال گذشته باشد. در صورتی که در طول بررسی پروسه پرونده مهاجرتی، تاریخ اعتبار آن به اتمام برسد، متقاضی موظف به ارائه مدرک جدید زبان می‌باشد؛ چون همانطور که گفته شد مهاجرت به کانادا بدون مدرک زبان برای اکسپرس اینتری امکان‌پذیر نیست.

مدرک زبان برای مهاجرت به کانادا

گواهی صلاحیت در یک شغل تجاری

داشتن سابقه کاری برای مهاجرت به کانادا از طریق مدرک فنی و حرفه‌ای مسئله مهمی است که نباید آن را دست کم گرفت. برای مهاجرت به کانادا از طریق مدرک فنی و حرفه‌ای، توانایی شما در ارائه هر آنچه در توان دارید به کارفرما، در تعیین سرنوشت شما بسیار اثرگذار است. در واقع شما باید ثابت کنید که وظایف ذکر شده در ناک را انجام داده‌اید.  شما باید تمامی مدارکی که ثابت می‌کند در حرفه مورد نظر تخصص دارید را ارائه دهید. استخدام شما در شرکت‌های دولتی و حتی خصوصی در کانادا وابسته به این است که آیا شما سابقه کار و تخصص لازم را دارید یا خیر.

نحوه محاسبه سابقه کار در کانادا

  • تمام وقت

    30 ساعت کار در هفته معادل 1560 ساعت در سال

  • پاره وقت

    15 ساعت کار در هفته معادل 780 ساعت در سال

حداقل سابقه کار مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق مدرک فنی حرفه ای

حداقل سابقه کار لازم برای مهاجرت با مدرک فنی حرفه‌ای به کانادا حداقل 2 سال سابقه کار تمام‌وقت یا معادل پاره‌وقت آن در 5 سال گذشته است. به این نکته توجه کنید که سابقه کار بیشتر از 30 ساعت در هفته موجب محاسبه سابقه شغلی بیشتر نمی‌شود. همچنین انجام کار پاره‌وقت در صورتی که ساعت کاری در طول هفته کمتر و یا بیشتر بوده، اما در نهایت در طول دو سال جمعا 1560 ساعت باشد، مورد قبول است. در نظر داشته باشید که سابقه کاری، منظور کاری است که شما به ازای انجام آن حقوق و یا کمیسیون گرفته باشید؛ بنابراین نکته مهم این است که کارآموزی و کار بدون حقوق و امور خیریه مورد قبول نیست. 

لیست مشاغل اکسپرس اینتری کانادا

رشته‌های مربوط به فنی حرفه‌ای بسیار فراوان است و شما می‌توانید در رشته‌ی مورد علاقه خود فعالیت کنید. رشته‌های پر کاربرد فنی حرفه‌ای کشور کانادا عبارتند از خودرو و مکانیکی، آشپزی و شیرینی‌پزی و نان‌پزی، ساخت و ساز، مدیریت و بسیاری از رشته‌ها و تخصص‌ها که در این کشور بسیار به آن نیاز است. در جدول زیر می‌توانید شغل‌های مورد نیاز مختلف در هر بخش ناک را مشاهده کنید:

گروه ناک
شغل
گروه اصلی 72، به استثنای گروه فرعی 726
افسران و کنترل کنندگان فنی و حمل و نقل
گروه اصلی 73
معامله‌گری
گروه اصلی 82
نظارت بر منابع طبیعی، کشاورزی و تولیدات وابسته
گروه اصلی 83
مشاغل منابع طبیعی و تولیدات مرتبط
گروه اصلی 92
نظارت بر پردازش، تولید و تاسیسات، اپراتورها و کنترل کنندگان تاسیسات
گروه اصلی 93، به استثنای گروه اصلی 932
اپراتورهای کنترل و فرآیند مرکزی، مونتاژکنندگان و بازرسان مونتاژ هواپیما
گروه 6320
آشپز، قصاب و نانوا
گروه 62200
سرآشپزها

 لیست مشاغل اکسپرس اینتری کانادا در سایت رسمی دولت این کشور موجود است.

مزایای مهاجرت کاری با مدرک فنی حرفه ای

مهاجرت از این روش مزایایی دارد که در سایر روش‌های مهاجرت کاری به کانادا کمتر دیده می‌شود. این مزایا عبارتند از:

  1. مدت زمان بررسی پرونده کوتاه و سریع می‌باشد.
  2. اقتصادی و کم‌هزینه است.
  3. ارائه اقامت دائم به متقاضی و اعضای خانواده او
  4. اخذ پاسپورت کانادا پس از حداقل ۳ سال زندگی در کانادا
  5. تحصیل رایگان فرزندان

سوالات متداول

بهترین مدرک فنی و حرفه ای برای مهاجرت به کانادا چیست؟

لیست کامل مشاغل فنی حرفه‌ای را می‌توانید در  وبسایت رسمی کانادا  مشاهده کنید.

مهاجرت از طریق مدرک فنی حرفه ای به کانادا چقدر طول می‌ کشد؟

پروسه اخذ اقامت از این طریق 6 تا 12 ماه طول خواهد کشید.

آیا کار در خارج از کشور با مدرک فنی حرفه ای امکان‌پذیر است؟

بله. بسیاری از کشورها از جمله کانادا مدرک فنی حرفه‌ای را معتبر می‌دانند و می‌توان با آن مشغول به کار شد.

بهترین مدرک فنی حرفه ای برای مهاجرت به کانادا چیست؟

یکی از بهترین مدارک فنی حرفه ای برای مهاجرت به کانادا لوله کشی است.

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “مهاجرت به کانادا از طریق مدرک فنی حرفه ای

  1. فرزانه گفت:

    سلام وقتتون بخیر برادرم مدرک کار و دانش معماری داره میتونه از این روش بره کانادا؟

    1. مجتبی معراجی گفت:

      سلام. وقت بخیر. در صورت داشتن سابقه کار بله میتونن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *