مهاجرت

شرایط زندگی در کشور هلند

شرایط زندگی در کشور هلند

برای بررسی شرایط زندگی در هلند باید بدانید که هلند کشوری اروپایی با فرصت‌‌های شغلی و تحصیلی بسیار است. همین سبب شده که در میان مهاجران یکی از مقاصد اصلی به شمار آید. آب و هوای معتدل، تسلط هلندی‌ها به زبان انگلیسی، نرخ بیکاری پایین و کیفیت بالای زندگی، از دلایلی هستند که زندگی در هلند را نسبت به سایر کشورها آسان‌تر می‌کنند. در ادامه با هزینه‌ها، درآمدها و به طور کلی با کشور هلند، سرزمین آسیاب و دوچرخه آشنا می‌شویم. با فیدس همراه باشید.

درباره کشور هلند

هلند کشوری واقع در شمال غربی اروپا است. مساحت این کشور 41.850 کیلومتر مربع و پایتخت آن شهر آمستردام است. حدود 20 درصد مساحت این کشور از آب تشکیل شده است. از نظر موقعیت جغرافیایی هلند از شمال و غرب به دریای شمال، از شرق به آلمان و از جنوب به بلژیک محدود می‌باشد. در واقع می‌توان گفت که این کشور با آلمان و بلژیک همسایه است. صنایع دارویی و غذایی ،فولادسازی ، قایق سازی ، پتروشیمی در این کشور از رتبه بالایی برخوردار است . بهتر است بدانید که این کشور به لحاظ امنیت، آسایش و رفاه جزو بهترین و با استانداردترین کشورهای جهان قرار دارد. هلند از نظر کار، کیفیت زندگی، فرهنگ، آسایش و حقوق شهروندی جزوه 10 کشور برتر جهان است. علاوه بر تمام این‌ها این کشور یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای حوزه شینگن نیز هست.

شرایط اقتصادی هلند و نرخ بیکاری در آن

سطح رضایت مردم یک کشور با معیار اقتصادی آن کشور سنجیده می‌شود. کیفیت زندگی در هلند در سطح بالایی قرار دارد. نرخ بیکاری کشور هلند تنها 3.1 درصد است و با توجه به اینکه حدود 97 درصد مردم این کشور شاغل هستند، این کشور در دسته کشورهای مرفه دنیا قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که سن بازنشستگی در هلند در سال 2023 به 66 سال و 10 ماه افزایش یافته است. این درحالی است که سن بازنشستگی تا سال 2022، 66 سال و 7 ماه بود.

هزینه زندگی در هلند

شرایط زندگی در هلند برای ایرانیان

به طور کلی شرایط زندگی در هلند نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا آسان‌تر است. حداقل هزینه زندگی برای یک نفر در کشور هلند از 1000 یورو بیشتر نیست. میانگین درآمد هر فرد در هلند به صورت سالیانه  34.260 € است. در هلند ایرانیان زیادی ساکن هستند و شما می‌توانید در اجتماعات آن‌ها شرکت کنید تا کمتر دوری از ایران را احساس کنید.

درآمدها در هلند

به طور کلی درآمدها در هلند بالاست. میانگین درآمد هر فرد در هلند، سالیانه  34.260 € است. در زیر میانگین درآمدها بر اساس سن دسته‌بندی شده‌اند.

گروه سنی
درآمد (یورو)
15-25
37.500
25-45
37.900
45-65
42.700
65 به بالا
32.700

مشاغل پر درآمد در هلند

شغل
درآمد ماهیانه
پزشک / جراح
17.800 €
قاضی
14.900 €
وکیل
12.000 €
مدیر بانک
11.400 €
خلبان
7.200 €
دندان پزشکی (تخصص در اورتودنسی)
9.660 €
استاد دانشگاه
8.610 €
مدیر ارشد مالی
10.000 €

تورم و قدرت خرید

میانگین نرخ تورم در هلند 10 سال اخیر کمتر از 3 درصد بوده است. این امر باعث تاثیر مثبت در قدرت خرید مصرف‌کنندگان هلندی بوده است. جالب است بدانید که نرخ تورم در هلند طی 62 سال گذشته، بین 0.7- تا 10.2 درصد تغییر کرده است. این در حالی است که نرخ تورم این کشور در سال 2022 به رقم بی‌سابقه 10 درصد رسید که دلیل آن همه‌گیری کرونا و جنگ در اوکراین بود.  پس از آن در سال 2023 نرخ تورم سالانه هلند به رقم 6.1 درصد کاهش یافت.

هزینه زندگی در هلند

هزینه زندگی در هلند در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، نسبتاً بالا است و پرداخت اجاره‌بها و وام مسکن، به‌ خصوص در شهرهای بزرگ‌تر مانند آمستردام بسیار گران خواهد بود؛ اما کیفیت خوب زندگی در این کشور، خدمات عمومی بی‌نظیر و دستمزدهای بالا، این کشور را به مکانی جذاب برای زندگی و کار تبدیل کرده‌ است. پس از آلمان و کشورهای حوزه اسکاندیناوی، اقامت در کشور هلند از جمله گزینه‌های پرطرفدار برای مهاجران است؛ به ویژه برای دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های هلند را دارند، چون ویزای تحصیلی هلند، یکی از راحت‌ترین و کم ریسک‌ترین ویزاهای تحصیلی است.  به طور متوسط هزینه زندگی یک نفر در هلند بدون اجاره بها  979.4€ در ماه و همین هزینه برای یک خانواده چهار نفره 3,440.4€ در ماه خواهد بود. در زیر میانگین هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگ دانشجویی هلند آورده شده است:

  • آیندهوون

    850 – 1350 یورو در ماه

  • آمستردام

    1000 تا 1500 یورو در ماه

  • دلفت

    780 – 1200 یورو در ماه

  • روتردام

    760 – 1250 یورو در ماه

هزینه مسکن در هلند

هزینه مسکن در هلند

تقریبا یک سوم هزینه زندگی در هلند به مسکن اختصاص دارد. هزینه مسکن برای دانشجویان به طور متوسط بین 350 تا 800 یورو در ماه متغیر است. مبلغ کرایه‌خانه برای خانواده‌ها بیشتر است و به 1000 یورو در ماه هم می‌رسد، اما کسانی که در هلند اقامت دارند، علاوه بر دریافت کمک هزینه‌هایی از دولت، می‌توانند از خانه‌های ارزان قیمت به نام سوشیال نیز استفاده کنند و بدین ترتیب هزینه زندگی در هلند برای این افراد بسیار مقرون به صرفه‌تر خواهد شد.

قیمت یک واحد آپارتمان در هلند

سن
تلفن
آپارتمان مرکز شهر
۵.۴۷۰.۷۰ یورو
آپارتمان خارج از مرکز شهر
۳.۸۳۶.۵۸ یورو

اجاره خانه ها در هلند

سن
تلفن
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر
ماهیانه ۱.۳۳۹.۲۲ یورو
آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر
ماهیانه ۱.۰۶۰.۷۲ یورو
آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر
ماهیانه ۲.۰۹۵.۵۵ یورو
آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز شهر
ماهیانه ۱.۶۳۲.۷۶ یورو

هزینه خورد و خوراک در هلند

سن
تلفن
شیر ۰.۲۵ لیتر
۰‌.۲۷ یورو
نان ۱۲۵ گرم
۰.۴۰ یورو
برنج سفید ۰.۱۰ کیلو گرم
۰.۲۹ یورو
موز ۰.۲۵
۰.۵۵ یورو
تخم مرغ ۲.۴۰ کیلوگرم
۰.۸ یورو
پنیر ۰.۱۰ کیلوگرم
۱.۱۱ یورو
سیب ۰.۳۰ کیلوگرم
۰.۴۹ یورو
گوجه فرنگی ۰.۲۰کیلوگرم
۰.۵۸ یورو
سیب زمینی ۰.۲۰کیلوگرم
۰.۳۷ یورو
پیاز ۰.۱۰ کیلوگرم
۰.۱۶ یورو

هزینه پوشاک در هلند

اگر به دنبال لباس‌های با کیفیت بالا و برند هستید، باید انتظار قیمت‌های بالا را نیز داشته باشید؛ اما اگر می‌خواهید هزینه زندگی در هلند برایتان گران تمام نشود، می‌توانید از فروشگاه‌هایی که لباس‌های با کیفیت و قیمت مناسب دارند، خرید کنید.

سن
تلفن
یک جفت کفش ورزشی
۸۰.۸۸ یورو
یک جفت کفش چرم مردانه
۹۷.۹۳ یورو
پیراهن تابستانه
۲۸.۷۲ یورو
شلوار جین
۷۳.۰۱ یورو

هزینه حمل و نقل در هلند

هلند به دوچرخه‌هایش معروف  است. اکثر مردم هلند برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و البته سلامت خود، از دوچرخه برای رفت و آمدهای روزانه‌شان استفاده می‌کنند. با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز می‌توانید هزینه زندگی در هلند را تا میزان قابل توجهی کاهش دهید. کرایه تاکسی برای هر یک کیلومتر 2.40 یورو و بلیط یک طرفه اتوبوس و مترو 3.40 یورو است. قیمت هر لیتر بنزین در هلند نیز 1.97 یورو محاسبه می‌شود.

هزینه بیمه و درمان در هلند

هزینه درمان در هلند

بیمه خدمات درمانی اولیه در هلند اجباری است و به طور میانگین 110 یورو در ماه باید برای آن بپردازید. لازم به ذکر است که بیمه فرزندان زیر 18 سال شما رایگان خواهد بود. سیستم درمان هلند نیز مبتنی بر یک مدل پوشش همگانی است که در آن، همه افراد بدون توجه به درآمد خود به مراقبت‌های پزشکی پایه دسترسی دارند.

هزینه تحصیل در هلند

هزینه مدارس در هلند در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه ‌یافته دیگر، نسبتاً پایین است. تحصیلات ابتدایی و متوسطه در هلند برای همه کودکان رایگان و بدون نیاز به پرداخت شهریه خواهد بود. البته برخی از مدارس خصوصی در هلند وجود دارند که هزینه تحصیل را دریافت می‌کنند. در مدارس بدون شهریه، والدین باید برای مواردی مانند کتاب‌های درسی، لوازم مدرسه و فعالیت‌های فوق برنامه هزینه‌هایی را بپردازند. تحصیل در مقطع دکتری در هلند رایگان است. برای مقطع کارشناسی ارشد شهریه از حدود 10 تا 20 هزار یورو در سال و برای کارشناسی حدود 8 تا 15 هزار یورو در سال می‌باشد. با وجود این، هزینه تحصیل در هلند کاملاً مقرون ‌به‌ صرفه و برای همه خانواده‌ها به یک اندازه در دسترس است.

هزینه ورزش و تفریح در هلند

این هزینه به نوع فعالیت و موقعیت مکانی آن تفریح یا ورزش بستگی دارد. شرکت در برخی از امکانات تفریحی و لیگ‌های ورزشی، ممکن است به هزینه عضویت یا هزینه اجاره تجهیزات نیاز داشته باشد. در حالی که برخی دیگر رایگان هستند یا حداقل هزینه را دارند.

  • ورزش فیتنس

    ماهانه ۳۴.۵۳ یورو

  • اجاره یک ساعته زمین تنیس

    ۱۵.۲۲ یورو

  • سینما

    ۱۲.۰۰ یورو

مالیات در هلند

انواع مالیات اصلی در هلند از این قرار است:

مالیات بر درآمد

افراد سالانه درآمدشان را از طریق اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات گزارش می‌کنند تا مالیات آن‌ها تعیین شود. افرادی که در هلند خوداشتغالی دارند، باید مالیات بر درآمد خود را از طریق اظهارنامه مالیاتی سالانه، محاسبه و پرداخت کنند. نرخ مالیات برای شرکت‌ها 20 درصد و برای سود سالانه تا میزان 200 هزار یورو تعیین شده است. شرکت‌هایی که درآمدی بیش از این مقدار دارند، باید 25 درصد آن را مالیات بپردازند.

هزینه مالیات در هلند

مالیات بر حقوق

مالیات بر حقوق در واقع مالیات بر درآمد کارمندان، کارکنان شرکت‌ها، موسسات و سازمان‌هاست که توسط کارفرما پرداخت می‌شود. کسانی که قصد مهاجرت کاری دارند، باید در هنگام تعیین شرایط قرارداد، کسر مالیات از حقوق را در نظر داشته باشند تا در تامین هزینه‌های زندگی به مشکل برنخورند.

مالیات بر ارزش افزوده

در کشور هلند اداره مالیات از تمامی فعالان کسب‌وکار، مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرد. در واقع تمام مشاغل به استثنای برخی بنیادها و انجمن‌ها باید میزان مالیات بر ارزش افزوده را به قیمت کالاها و خدمات خود اضافه کنند. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در هلند در سه سطح 0، 9 و 21 درصد تعیین شده است.

برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در ارتباط باشید.

مزایا زندگی در هلند

آمستردام یكی از قطب‌های اصلی اتحادیه اروپا در تکنولوژی است. شهرهای دیگری نظیر لندن، پاریس، بارسلونا، برلین و … نیز در تکنولوژی پیشتاز هستند. اقتصاد پیشرفته و رو به رشد هلند یکی دیگر از مزایای این کشور است. نرخ بیکاری در هلند پایین و نزدیک به صفر است و اکثر دانشجویان بین‌المللی می‌توانند پس از تحصیل وارد بازار کار شوند.

معایب زندگی در هلند

تفاوت زیادی بین هزینه زندگی در ایران و هلند است. هزینه تحصیل و زندگی در هلند بالاست و این باعث می‌شود تا شرایط زندگی در هلند برای ایرانیان کمی سخت‌تر باشد. هزینه زندگی دانشجویی در هلند بدون در نظر گرفتن شهریه 800 تا 1200 یورو در ماه است. اجاره بهای منزل در کشور هلند به ویژه در شهر آمستردام بسیار بالا است. حتی دانشجویان نیز برای اجاره خانه دانشجویی باید هزینه زیادی پرداخت کنند. به همین دلیل بهتر است شهرهای کوچک‌تر را برای زندگی انتخاب کنید. پیشنهاد می‌شود اقدامات لازم برای اجاره منزل در هلند را پیش از مهاجرت به این کشور انجام دهید.

سوالات متداول

هزینه تحصیل در هلند چقدر است؟

تحصیل در مقطع دکتری در هلند رایگان است. برای مقطع کارشناسی ارشد شهریه از حدود 10 تا 20 هزار یورو در سال و برای کارشناسی حدود 8 تا 15 هزار یورو در سال می‌باشد.

هزینه های زندگی در هلند چقدر است؟

به طور متوسط هزینه زندگی یک نفر در هلند بدون اجاره بها  979.4€ در ماه و همین هزینه برای یک خانواده چهار نفره 3,440.4€ در ماه خواهد بود.

حداقل دستمزد در هلند چقدر است؟

در سال 2023 حداقل دستمزد در هلند 1995 یورو در ماه اعلام شده است.

ساعات مجاز کار برای یک دانشجو در هلند، چند ساعت در هفته است؟

۱۰ الی ۳۰ ساعت در هفته

بهترین شهر هلند برای زندگی کدام است؟

آمستردام، اوترخت، دلفت، آیندهوون، روتردام و هارلم از بهترین شهرهای هلند بلرای زندگی هستند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *